Educational quality
CBS' vision er høj uddannelseskvalitet for at sikre, at vores studerende og dimittender lever op til højeste internationale niveau.
Uddannelseskvalitet
Vi ønsker at levere dimittender med en stærk, grundlæggende businessfaglighed og transformative kompetencer til erhvervslivet. CBS er et stort erhvervsuniversitet, på både antal studerende og bredden af udbudte uddannelser.
Løbende forbedringer ud fra systematisk dataindsamling, dialog og input fra interne og eksterne interessenter er omdrejningspunktet for arbejdet med uddannelseskvalitet.
Kvalitetssikringssystemet
styres af kvalitetssikringspolitikken, samt en række delpolitikker. Tilsammen sikrer de, at kvaliteten af CBS’ uddannelser løbende efterses og vedligeholdes.
Kvalitetssikringssystem for uddannelser på CBS
Uddannelserne skal efterleve en række kvalitetsstandarder, blandt andet for forskningsbasering.
Dette sker igennem fastlagte processer pba. et omfattende datagrundlag af både kvantitativt og kvalitativt data samt feedback fra en række bidragsydere. Datagrundlag, processer og aktører med ansvar for uddannelseskvalitet udgør tilsammen CBS’ kvalitetssikringssystem.
Uddannelserne skal også forholde sig til relevante uddannelsesstrategiske indsatser, der kan indgå som et fast udviklingspunkt i kvaliteten af CBS’ uddannelser.
Politikker i kvalitetssikringssystemet
Kvalitetssikringssystemet fungerer sådeles, at uddannelsestrategiske indsatser dels arbejder med kvalitetspolitik, såvel som direkte med CBS' uddannelser. Under kvalitetspolitikken er derudover delpolitikker, som sammen med de uddannelsestrategiske indsatser ledes videre til CBS' uddannelser.
Som en del af kvalitetssikringssystemet evalueres og justeres kvalitetspolitikken og delpolitikkerne fast og ved behov.
Find politikkerne til visning eller download herunder.
Kvalitetspolitik for uddannelser på CBS
Delpolitikker
Institutternes DVIP-politikker
Kvalitetssikringssystemet
| Monitorere | Forbedre | Drive |
|---|---|---|
|
Kvaliteten af CBS’ uddannelser monitoreres gennem kvantitativt og kvalitativt data og input fra en række aktører, bl.a. VIP/undervisere, studerende, Quality Boards, aftagere, dimittender, m.fl.
Arbejdet ses i følgende: |
CBS’ uddannelser kvalitetsudvikles og forbedres gennem en række processer med bidrag fra interne og eksterne aktører. De interne aktører er: Studerende, undervisere, fagansvarlige, uddannelsesansvarlige, studienævn, studieledere og institutledere. De eksterne aktører er: Aftagere, alumner og eksterne censorer.
Arbejdet ses i følgende: |
CBS’ uddannelser drives af interne aktører, herunder, uddannelsesansvarlige, studienævn, studieledere, undervisere og teknisk-administrativt personale (TAP). Den daglige drift sikrer, at ændringer og forbedringer implementeres og sættes i drift.
Arbejdet ses i følgende: |
|
Data:
Feedback:
|
|
|
Nedenstående figur viser aktører, som har et ansvar i CBS’ kvalitetssikringssystem. Aktørerne skal sikre, at kvalitetsprocesserne udføres, samt at den aftalte opfølgning sker.
Evaluering
Evalueringspolitik (Panel content)
Evalueringspolitik
CBS evaluerer både undervisningen og selve uddannelserne med det formål at udvikle undervisningen på fagniveau, selve uddannelserne og CBS’ undervisningsmiljø generelt.
Studerendes feedback og tilfredshed indhentes systematisk ved hjælp af surveys og er forankret i CBS’ kvalitetspolitik.
Følgende studenterevalueringer bliver gennemført på CBS:
Undervisningsevaluering (Panel content)
Undervisningsevaluering
Alle ECTS-bårne fag på CBS evalueres af de studerende. Undervisningsevaluering består af fag- og projektevalueringer og det er både undervisning og underviser/vejleder, der bliver evalueret.
Fagevaluering
I fagevalueringerne spørger vi til de studerendes oplevelse af undervisningsforløbet, og dertil underviser.
I alle fagevalueringer på CBS spørges de studerende ind til bl.a. studenterengagement, læringsmål og tilfredshed med underviser samt undervisningen generelt.
Projektevaluering
Der findes forskellige typer af projektevalueringer. Projektevalueringer på CBS fordeler sig i to grupper:
• Evalueringer af afsluttende projekter
• Evalueringer af kursusforløb, som afsluttes med en projekteksamen og har nogen grad af undervisning i forløbet.
Uddannelsesevaluering (Panel content)
Uddannelsesevaluering
CBS gennemfører evalueringer på studieniveau, som bruges med henblik på at udvikle studierne og rammerne for studierne generelt.
Studietilfredshed
Studietilfredshed måles via Danmarks Studieundersøgelse og i CBS’ Studietilfredshedsevaluering.
Danmarks Studieundersøgelse - UFM
Uddannelse- og Forskningsministeriet (UFM) gennemfører hvert andet år ”Danmarks Studieundersøgelse”, hvor der spørges ind til temaer som: Trivsel, udbytte og læring.
Studietilfredshedsundersøgelse
Hvert år, i maj/juni måned, gennemføres en Studietilfredshedsundersøgelse af det igangværende studieår. Undersøgelsen gennemføres på alle bachelor- og kandidatuddannelser og indeholder spørgsmål om følgende 5 temaer; anbefalingsgrad, administrationen, studiemiljø, fagligt udbytte og undervisning.
Resultater fra undersøgelsen findes her:
Studiestartevaluering
På CBS evalueres studiestarten på bachelor- og kandidatuddannelser. Spørgeskemaet indeholder generelle spørgsmål om de studerendes tilhørsforhold til deres studie og specifikke spørgsmål til studiestartsaktiviteter (inklusiv overholdelse af regler i forbindelse med studiestart) samt information i forbindelse med studiestart.
Dimmitendevaluering
Uddannelse- og Forskningsministeriet (UFM) gennemfører hvert andet år ”Danmarks Studieundersøgelse” der blandt andet indeholder en dimittenddel, der er målrettet kandidatdimittender.
Dimittendevalueringer udsendes til studerende efter de er dimitteret og vil typisk handle om den studerendes oplevelse af uddannelsen som helhed, samt dens anvendelighed og relevans på arbejdsmarkedet.
Se de seneste dimittendevalueringsrapporter her:
Du kan også finde tidligere rapporter på National survey website.
Exit-evaluering
Exit-evalueringer udsendes til studerende ved udgangen af deres uddannelse og der spørges ind til den studerendes oplevelse af uddannelsen som helhed. Der kan fx stilles spørgsmål omhandlende: udbytte af uddannelsen, informationsniveau og administration, studiemiljø el. faglighed og sammenhæng mellem fag. På CBS gennemføres exit-evalueringer på efter- og videreuddannelsesområdet.
Undervisningsmiljøvurdering (Panel content)
Undervisningsmiljøvurdering
Det er CBS’ klare mål at have attraktive og moderne studiemiljøer, som understøtter de studerendes trivsel og læring. Derfor gennemfører vi hvert tredje år en undervisningsmiljøvurdering (UMV).
UMV’en er CBS’ officielle status på undervisningsmiljøet – herunder en vurdering af de psykiske, fysiske, sociale og æstetiske rammer. Rapporten redegør for studiemiljøet på CBS og beskriver, hvordan eventuelle udfordringer eller problemstillinger håndteres.
Resultater
En væsentlig del af UMV’en er baseret på resultater fra Danmarks Studieundersøgelse, som udføres hvert andet år af Uddannelses- og Forskningsministeriet, samt CBS’ egne Studietilfredshedsundersøgelse.
Målet med UMV’en er, at den skal bidrage til at optimere rammerne for de studerendes trivsel og læring.
Find rapporterne herunder:
- Learning Environment Investigation 2023
- Undervisningsmiljøvurdering 2023
- Learning Environment Investigation 2020
- Undervisningsmiljøvurdering 2020
- Learning Environment Investigation 2017
- Learning Environment Investigation 2014 (only in Danish)
- Learning Environment Investigation 2011 (only in Danish)
- Learning Environment Investigation 2008 (only in Danish)