Organisation
CBS organisation består af bestyrelse og direktion, uddannelser, institutter, centre og administration. Få overblik over CBS organisation og hent organisationsdiagram her.
Bestyrelse og direktion
Ledelse og organisering på CBS
CBS ledes af rektor, som refererer til CBS’ bestyrelse. Bestyrelsen har det overordnede ansvar over for uddannelsesministeren. I det daglige arbejder rektor tæt sammen med prorektor, de to dekaner og universitetsdirektøren – tilsammen udgør de CBS’ direktion.
Sådan er CBS’ kerneaktiviteter organiseret
Vores kerneopgaver – forskning og uddannelse – drives af uddannelsesdekanen, prorektor og forskningsdekanen.
- Uddannelsesdekanen har ansvaret for alle uddannelser på CBS, fra bachelor og kandidat til MBA-, master- og HD-uddannelser. Studienævn og studieledere refererer hertil.
- Prorektor leder CBS’ institutter og institutledere og har ansvar for vores videnskabelige medarbejdere. Prorektor er også rektors stedfortræder.
- Forskningsdekanen sikrer og udvikler kvaliteten af CBS’ forskning, herunder tiltrækning af ekstern finansiering og ph.d.-området.
- Universitetsdirektøren har det samlede ansvar for CBS’ økonomi og for de tværgående administrative enheder.
Råd og udvalg der rådgiver CBS’ ledelse
- Akademisk Råd rådgiver rektor i spørgsmål af akademisk betydning og bidrager til dialogen mellem ledelse, medarbejdere og studerende.
- Hovedsamarbejdsudvalget rådgiver rektor i sager, der hører under ledelsesretten, og arbejder for gode arbejdsvilkår, motivation og et stærkt arbejdsmiljø.
- CDI (Committee for Diversity and Inclusion) rådgiver om indsatser, der skal styrke diversitet og inklusion blandt medarbejdere og studerende.
Bestyrelsens medlemmer
- Medlem af bestyrelsen siden 1. april 2019. Funktionsperiode udløber 31. marts 2027.
- Medlem af CBS bestyrelse 1. februar 2020 - 31. januar 2028.
- Medlem af CBS bestyrelse 1. februar 2024 - 31. januar 2028.
- Valgt af de studerende 1. februar 2024 - 31. januar 2026.
- Valgt af de teknisk-administrative medarbejdere 1. februar 2024 - 31. januar 2028.
- Medlem CBS bestyrelse 15. juni 2021 - 14. juni 2029.
- Valgt af de videnskabelige medarbejdere 1. februar 2024 - 31. januar 2028.
- Valgt af de videnskabelige medarbejdere 1. februar 2024 - 31. januar 2028.
- Medlem af CBS bestyrelse 1. februar 2024 - 31. januar 2028.
- Valgt af de studerende 1. februar 2025 - 31. januar 2027.
Bestyrelsesmøder
Bestyrelsen afholder fire ordinære møder og et bestyrelsesseminar årligt. Dagsorden og bilag til bestyrelsesmøderne er tilgængelige på hjemmesiden minimum fire dage før hvert møde.
Møder 2025
| Dato | Materiale | Referat |
|---|---|---|
| Onsdag d. 10. december kl. 13:00-17:00 | Hent materiale | |
| Mandag d. 26. marts kl. 13:00-18:15 | Hent materiale | Hent materiale |
| Mandag d. 17. juni kl. 13:00-17:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Tirsdag d. 1. juli kl. 17.00-18.00 (ekstraordinært) | Hent materiale | Hent materiale |
| Torsdag d. 18. september kl. 12:00 - fredag d. 19. september kl. 12:00 (seminar) | Hent materiale | Hent materiale |
| Onsdag d. 29. oktober kl. 12.30-14.30 (online) | Hent materiale | Hent materiale |
| Onsdag d. 10. december kl. 13:00-17:00 |
Møder 2024
| Dato | Materiale | Referat |
|---|---|---|
| Mandag d. 5. februar kl. 17.00-20:00 (ekstraordinært) | Hent materiale | Hent materiale |
| Mandag d. 20. marts kl. 12:30-16:30 | Hent materiale | Hent materiale |
| Torsdag d. 11. april kl. 08:00-09:30 (ekstraordinært) | Hent materiale | Hent materiale |
| Onsdag d. 19. juni kl. 12:00-16:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Torsdag d. 3. oktober kl. 12:00 - fredag d. 4. oktober kl. 12:00 (seminar) | Hent materiale | Hent materiale |
| Onsdag d. 10. december kl. 13:00-17:00 | Hent materiale | Hent materiale |
Møder 2023
| Dato | Materiale | Referat |
|---|---|---|
| Mandag d. 27 marts kl. 14:00-17:30 | Hent materiale | Hent materiale |
| Mandag. 19. juni kl. 13:00-16:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Mandag d. 25. september kl. 14:00-17:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Torsdag d. 9. november kl. 12:00- fredag d. 10. november kl. 12:00 (seminar) - aflyst | ||
| Tirsdag d. 19. december kl. 14:00-17:00 | Hent materiale | Hent materiale |
Møder 2022
| Dato | Materiale | Referat |
|---|---|---|
| Mandag d. 7. februar kl. 15:00-16:30 (ekstraordinært) | Hent materiale | Hent materiale |
| Onsdag d. 23. marts kl. 10:00-14:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Onsdag d. 1. juni kl. 14:00-17:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Onsdag d. 14 september kl. 14:00-17:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Torsdag d. 24. november kl. 12:00 til fredag d. 25 november kl. 12:00 (seminar) | Hent materiale | Hent materiale |
| Torsdag d. 15. december kl. 14:00-17:00 | Hent materiale | Hent materiale |
Møder 2021
| Dato | Materiale | Referat |
|---|---|---|
| Mandag d. 12. april kl. 14:00-18:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Onsdag d. 23. juni kl. 14:00-17:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Onsdag d. 15. september kl. 14:00-17:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Fredag d. 12. november kl. 08:00-12.30 | Hent materiale | Hent materiale |
| Torsdag d. 2. december kl. 14:00-18:00 | Hent materiale | Hent materiale |
Møder 2020
| Dato | Materiale | Referat |
|---|---|---|
| Onsdag d. 25. marts kl. 13:00-14:30 | Hent materiale | Hent materiale |
| Torsdag d. 30. april kl. 16:00-18:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Onsdag d. 3. juni kl. 14:00-18:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Mandag d. 29. juni kl. 15:00-17:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Fredag d. 11. sept. kl. 13:00-17:00 | Hent materiale | Hent materiale |
| Torsdag d. 12. november kl. 13:00-17.30 | Hent materiale | Hent materiale |
| Onsdag d. 16. december kl. 13.00-17.00 | Hent materiale | Hent materiale |
Bestyrelsens forretningsorden
I medfør af § 3, stk. 7, i vedtægt for Copenhagen Business School – Handelshøjskolen, fastsættes:
Bestyrelsens konstituering
§ 1. Bestyrelsens formand udpeges af CBS’ udpegningsorgan efter indstilling fra CBS’ indstillingsorgan. Bestyrelsesformanden skal godkendes af ressortminister.
Stk. 2. Bestyrelsen vælger blandt de eksterne medlemmer en næstformand. Valget sker ved simpel stemmeflerhed blandt de tilstedeværende medlemmer. Funktionsperioden for næstformanden fastsættes af den samlede bestyrelse i forbindelse med valget.
§ 2. Bestyrelsens formand repræsenterer bestyrelsen udadtil. Bestyrelsen skal påse, at lovgivning, vedtægt og forretningsorden overholdes.
Stk. 2. Formanden er talsmand for bestyrelsen og varetager den løbende kontakt til rektor mellem bestyrelsesmøderne.
Stk. 3. I formandens fravær træder næstformanden i formandens sted.
§ 3. Suppleanten for et valgt medlem træder ind, hvis det valgte medlem har forfald af mere end seks måneders varighed eller ved tre på hinanden følgende ordinære møder, men ikke ved et medlems fravær fra et enkelt møde.
Stk. 2. Såfremt et udefrakommende medlem af bestyrelsen får forfald af mere end seks måneders varighed eller ved tre på hinanden følgende møder, skal et nyt udefrakommende medlem udpeges efter bestemmelserne i vedtægtens § 5b, stk. 1-2.
Stk. 3. Deltagelse i bestyrelsesmøder via telefonkonference eller Teams betragtes ikke som forfald.
Retningslinjer for bestyrelsens arbejde
§ 4. Der afholdes min. 4 møder pr. år, inkl. et strategiseminar, som afholdes inden fastlæggelsen af det kommende års budget.
§ 5. Formanden foranlediger indkaldelse til de ordinære møder mindst 5 arbejdsdage før mødets afholdelse. Indkaldelsen ledsages af dagsorden samt relevant bilagsmateriale. Såfremt særlige grunde gør det påkrævet, kan udsendelse af dele af bilagsmaterialet efter formandens bestemmelse ske med kortere varsel.
Stk. 2. Punkter, der ønskes optaget på dagsordenen, skal være formanden i hænde senest 14 dage før mødets afholdelse.
Stk. 3. Ekstraordinære møder afholdes, såfremt formanden skønner det nødvendigt, eller såfremt mindst fem medlemmer forlanger det.
Stk. 4. Ekstraordinære møder kan, såfremt formanden skønner det hensigtsmæssigt, afholdes som telefonmøder eller via Teams.
§ 6. I særlige tilfælde kan formanden træffe beslutning om, at en sag afgøres ved skriftlig høring (f.eks. elektronisk).
§ 7. Bestyrelsen kan bemyndige formanden til at træffe beslutning i en konkret sag eller i bestemte typer af sager.
§ 8. Formanden leder bestyrelsens møder. Ved formandens forfald træder næstformanden til som mødeleder.
§ 9. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Alle sager afgøres ved simpelt flertal, med mindre andet er bestemt i vedtægten. Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende. Ved formandens forfald er næstformandens stemme udslagsgivende.
Stk. 2. Såfremt et medlem ikke har mulighed for at deltage i et møde, kan der stemmes via skriftlig fuldmagt. Fuldmagten fremlægges for formanden inden mødets begyndelse. Et bestyrelsesmedlem kan kun oppebære fuldmagt fra ét andet medlem på et givent møde.
§ 10. Formanden træffer i samråd med rektor beslutning om indkaldelse af særligt sagkyndige i forbindelse med punkter på dagsordenen.
§ 11. Der føres beslutningsreferater over bestyrelsens møder og beslutninger truffet ved skriftlig høring.
Stk. 2. Udkast til referat sendes til bestyrelsen senest 5 arbejdsdage efter mødet. Referatet godkendes af bestyrelsen ved skriftlig høring (elektronisk) og udsendes derefter til bestyrelsens medlemmer og direktionen (jf. §22 stk. 2) og offentliggøres på CBS.dk.
Stk. 3. Det godkendte referat underskrives elektronisk i FirstAgenda af alle bestyrelsens medlemmer.
§ 12. Afbud til møder sker ved skriftlig eller telefonisk henvendelse til bestyrelsens sekretær.
§ 13. Bestyrelsen kan nedsætte ad hoc-udvalg med henblik på at udarbejde oplæg til bestyrelsen, når dette skønnes hensigtsmæssigt.
Bestyrelsens opgaver
§ 14. Bestyrelsen har ansvaret for den overordnede og strategiske ledelse af CBS. Bestyrelsen skal forvalte CBS’ midler effektivt og til størst mulig gavn for samfundet og universitetets formål. Bestyrelsen ansætter og afskediger rektor for CBS, og ansætter og afskediger efter indstilling fra rektor prorektoren og universitetsdirektøren. Bestyrelsens opgaver fremgår i øvrigt af vedtægten.
§ 15. Bestyrelsens formandskab afholder minimum ét årligt møde med institutionsrevisor.
Stk. 2. Institutionsrevisor deltager ved bestyrelsens årlige behandling af årsrapporten og afrapporterer i den forbindelse den udførte revision til bestyrelsen.
Åbenhed
§ 16. Der skal være størst mulig åbenhed om bestyrelsens arbejde.
§ 17. Dagsordener og bilag til møderne vil blive gjort tilgængelige på CBS.dk minimum 4 dage før mødets afholdelse jf. dog vedtægtens §3, stk. 2-6.
§ 18. Kommunikation om bestyrelsens beslutninger – udover hvad der fremgår af det offentlige referat – aftales mellem formanden og rektor.
§ 19. Bestyrelsens møder er offentlige. Ud over bestyrelsens medlemmer er rektor, prorektor, forskningsdekan, uddannelsesdekan, universitetsdirektør og bestyrelsens sekretær faste deltagere i alle møder, dog uden stemmeret.
§ 20. Bestyrelsen kan behandle sager for lukkede døre jf. vedtægtens §3. Formanden træffer forud for mødet afgørelse om, hvilke sager, der behandles for lukkede døre.
Stk. 2. Bestyrelsen kan desuden på mødet træffe afgørelse om, at sager behandles for lukkede døre.
Inhabilitet
§ 21. Et bestyrelsesmedlem har pligt til tidligst muligt at informere bestyrelsesformanden om sin eventuelle inhabilitet jf. bestemmelserne i Offentlighedsloven.
Stk. 2. Bestyrelsen træffer endelig afgørelse om et medlems inhabilitet.
Bestyrelsens forhold til rektor/direktion
§ 22. Bestyrelsen fastsætter rammerne for universitetets daglige ledelse, der varetages af rektor.
Stk. 2. Direktionen består af rektor, prorektor, forskningsdekan, uddannelsesdekan og universitetsdirektør.
Stk. 3. Bestyrelsen fastsætter retningslinier for forholdet mellem bestyrelse og direktion, herunder for, hvordan bestyrelsen fører tilsyn med rektors ledelse af CBS.
Stk. 4. Rektor er ansvarlig for at sikre, at bestyrelsen modtager alle væsentlige oplysninger.
Stk. 5. Rektor udarbejder én gang pr. måned en samlet orienteringsmail til bestyrelsen. Denne refereres til som ”rektors månedsmail”.
Stk. 6. Direktionens medlemmer har ret til at udtale sig på bestyrelsens møder.
§ 23. Direktionen forelægger kvartalsvise budgetrapporteringer, herunder 3-årigt budgetoverslag, og revideret budget til bestyrelsens godkendelse.
Stk. 2. Direktionen udarbejder en årlig status på målene i den strategiske rammekontrakt i forbindelse med bestyrelsens strategiseminar.
Stk. 3. Direktionen afrapporterer årligt på strategien i forbindelse med bestyrelsens strategiseminar.
Bestyrelsens selvevaluering
§ 24. Bestyrelsen gennemfører én gang årligt en selvevaluering under ledelse af formanden. Evalueringen følges op af en årlig samtale mellem formanden og det enkelte medlem.
Stk. 2. Formanden udarbejder forslag til kriterier for selvevalueringen, der fremlægges til bestyrelsens godkendelse.
Godkendelse af forretningsorden samt ændringer i denne
§ 25. Forretningsordenen vedtages af bestyrelsen.
Stk. 2. Spørgsmål om forretningsordenens forståelse afgøres af formandskabet.
Stk. 3. Forretningsordenen revideres efter behov, dog skal forretningsordenen gennemgås og evt. revideres, såfremt der foretages ændringer i vedtægterne for CBS.
Godkendt af bestyrelsen den 27. marts 2023.
Godkendt af:
Torben Möger Pedersen, formand
Michael Rasmussen, næstformand
Jonas Andersen
Lise Balslev
Gunnar Bovim
Louisa Loran
Lilian Mogensen
Sara Louise Muhr
Jesper Rangvid
Mette Vestergaard
Mikkel August Wallind
Udpegning til CBS Bestyrelse
Udpegning af eksterne medlemmer af CBS' bestyrelse foretages af et indstillingsorgan og et udpegningsorgan.
Indstilling
Indstillingsorganet indstiller, på baggrund af åbent opslag, nye eksterne bestyrelsesmedlemmer, herunder formanden, til udpegningsorganet.
| Medlemmer | |
|---|---|
| Formand, Thomas Hofman-Bang, adm. dir. Industriens Fond | Udpeget af DSEB |
| Marie Munk, økonomi-og personaledirektør, Det Kongelige Teater | Udpeget af Akademisk Råd |
| Ole Wæver, professor på IFS på KU | Udpeget af Akademisk Råd |
| Camilla Ellehave, partner i RBL Nordics | Udpeget af studielederkredsen |
| Charlotte Fly Andersen, head of retail sales, people & culture, Frederik Bagger | Udpeget af CBS Business Panel |
| Nanna Mik-Meyer, professor på IOA på CBS | Udpeget af HSU |
| Lars Sehested Hansen, studerende på CBS | Udpeget af CBS Students |
| Lilian Mogensen, bestyrelsesmedlem CBS | Udpeget af CBS’ bestyrelse |
Udpegning
Udpegningsorganet udpeger herefter bestyrelsesmedlemmerne, dog skal udpegning af ny bestyrelsesformand godkendes af ministeren.
| Medlemmer | |
|---|---|
| Formand: Torben Möger Pedersen, bestyrelsesformand CBS | Født formand |
| Sara Louise Muhr, professor MSO, bestyrelsesmedlem CBS | Udpeget af CBS’ bestyrelse |
| Gunnar Bovim, bestyrelsesmedlem CBS | Udpeget af CBS’ bestyrelse |
| Nils Agerhus, direktør Uddannelses- og Forskningsministeriets departement | Udpeget af UFM |
| Gitte Lillelund Bech | Udpeget af CBS’ udpegningsorgan |
| Lise Kaae, CEO Heartland A/S | Udpeget af CBS’ udpegningsorgan |
| Vakant | Udpeget af CBS’ udpegningsorgan |
Ved indstilling af ny bestyrelsesformand udtræder CBS’ bestyrelsesformand af indstillingsorganet, og en af udpegningsorganet udpeget midlertidig formand for indstillingsorganet indtræder i dennes sted.
Kontakt Bestyrelsen
Skriv til: kb.slk@cbs.dk
for henvendelser til CBS Bestyrelse
Direktion
Rektor/kalenderhenvendelser: rektor@cbs.dk
Personlige henvendelser: pm.dir@cbs.dk
E-mail: prorektor@cbs.dk
E-mail: DoR@cbs.dk
E-mail: DoE@cbs.dk
E-mail: director@cbs.dk