Department of Business Humanities and Law

Når strategi kan skabe afgørende resultater

Ny bog: ”Return on strategy”

03/23/2010

 

Ny bog: ”Return on strategy”

Det har i mange år været god strategilatin, at en virksomhed, der ikke vælger en specifik strategi som omkostningslederskab eller differentiering nemt bliver ’stuck in the middle’. Men faktisk bygger yderst succesfulde virksomheder som Google, Saxo Bank og Ryanair bro mellem disse strategier, og ofte med disruptive virkninger til følge.

 

 

Nytænkte strategier giver succes

Bogen ”Return on Strategy – når strategi kan skabe afgørende resultater” er nu udkommet på dansk og tager udgangspunkt i europæiske, asiatiske og amerikanske virksomheder. De tre forfattere argumenterer for, at de gode resultater, de succesfulde firmaer opnår, ofte bliver til på baggrund af disruptive strategier og i kombination med en krise.

 

En pointe i bogen er, at man udmærket kan innovere i et ’rødt ocean’, hvor konkurrencen er knivskarp og intensiv med henvisning til den hype, der har været om ’blue ocean strategy’.

- Faktisk konkurrerer 90 % af alle virksomheder i det røde ocean. Men det gælder naturligvis om at gøre det på en innovativ måde, siger professor Flemming Poulfelt, som er en af forfatterne.

- Derfor har vi også udviklet en model, der sætter fokus på denne problemstilling.

Forfatterne tager desuden et opgør med den klassiske litteratur om emnet og spørger; hvordan kan det være, at mange af de firmaer, der engang var “fantastiske” og “excellente”, i dag er en skygge af sig selv – hvis de da overhovedet eksisterer?

 

 

Fakta

Bogen fremlægger en række praktiske værktøjer, som virksomheder kan bruge til at forbedre deres return on strategy. Den er skrevet af professor Flemming Poulfelt fra CBS Leadership Lab, ph.d.-stipendiat Morten Froholdt fra International Center for Business and Politics og Michael Moesgaard Andersen, der er administrerende direktør for Andersen Advisory Group A/S og adjungeret professor ved CBS.

 

"Return on Strategy – når strategi kan skabe afgørende resultater” er udgivet på forlaget L&R Business.

Læs mere på www.returnonstrategy.org.

 

The page was last edited by: Department of Business Humanities and Law // 04/29/2013