Department of Business Humanities and Law

Globale strategier i den nye verdensorden

- Virksomheder, der løbende repositionerer og fornyer sig, klarer sig bedst

12/18/2009

 

Virksomheder, der løbende repositionerer og fornyer sig, klarer sig bedst

På basis af et studium af 50 globale virksomheder fra USA, Europa og Asien gør den nye bog ’Return on Strategy’ op med den klassiske tankegang om, at en virksomhed kan bruge én enkel opskrift til at opnå strategisk succes.

 

I stedet lyder resultatet af studiet, at virksomhederne med det største 'return on strategy' er de virksomheder, der finder deres egen, dvs. en anderledes, vej til at skabe en solid konkurrencedygtig position. Det sker typisk ved at tænke kreativt, bryde nogle af de konventionelle spilleregler og ved at finde den unikke X-faktor.

 

Succesopskriften findes ikke

Ifølge en af forfatterne professor Flemming Poulfelt, CBS Leadership Lab, er litteraturen om strategi fyldt med eksempler på normative succesopskrifter, som en virksomheds ledelse bør følge i sin strategiplanlægning.

 

- Problemet er, at der ikke findes en gylden opskrift, der virker for alle virksomheder. Vi har set mange eksempler på, at virksomheder læner sig tilbage, fordi de tror, de er sikre, når bare de følger en bestemt opskrift, siger Flemming Poulfelt.

 

Knivskarp positionering er nødvendig

Også virksomheder, der tidligere har oplevet stor succes, har tendens til at slække på fornyelsen, og så mister de terræn til konkurrenterne, forklarer Flemming Poulfelt:

 

- Virksomheder holder ofte op med at være skarpe, når de har oplevet succes. De hviler på laurbærrene og glemmer konkurrenterne. Derfor må virksomhederne fokusere på hele tiden at være innovative og være i stand til at flytte sig med udviklingen på markedet for at bevare deres succes.

Evnen til at forny sig er altså afgørende inden for virksomhedsstrategi. Og fornyelsen kan også godt ske i de såkaldte ’red oceans’, hvor konkurrencen er knivskarp og intensiv, pointerer Poulfelt med Ryanair som eksempel. Flyselskabet har formået hele tiden at innovere, og er i dag er EU's største flyselskab.

 

Virksomhedens GPS

I stedet for at forsøge at give de gyldne opskrifter opfordrer Poulfelt sammen med sine to medforfattere virksomhederne til at finde ud af, hvad der gør dem stærke på markedet.

 

-Bogen indeholder bl.a. det, vi kalder roadmaps, som ikke fortæller virksomhederne sandheden direkte, men som snarere fungerer som et navigeringsværktøj, eller en GPS, som virksomhederne kan tage udgangspunkt i, når de arbejder med strategi. Og det er bl.a. gennem ihærdigt arbejde hermed, at virksomheden kan opnå et bedre 'return on strategy', siger Flemming Poulfelt.

 

 

Return on Strategy - How to Achieve It!

Bogen Return on Strategy – How to Achieve It er skrevet af administrerede direktør og adjungeret professor Michael Moesgaard Andersen, ph.d.-studerende Morten Froholdt og professor Flemming Poulfelt. Bogen udkom den 9. december på forlaget Routledge i New York.

Læs mere om bogen 'Return on Strategy'.

 

 

The page was last edited by: Department of Business Humanities and Law // 04/29/2013