Course content
Kurset består af følgende fire dele:
• Matching markets: her fokuseres på de markeder, hvor prisen ikke må have den afgørende betydning for hvordan agenterne bliver matchet (i modsætning til de klassiske markeder med producenter og forbrugere). Eksempler: gymnasielever og videregående uddannelser, borgere og opgaver i samfundet, lægestuderende og hospitalpladser. Agenternes præferencer spiller den afgørende rolle for hvordan agenterne skal matches, og målet er at finde et match hvor ingen agent vil eller kan bryde samarbejdet. Denne del giver en introduktion til matching markets, præsenterer emnets udfordringer (bl.a. ved eksempler fra virkeligheden) og algoritmer.
• Multiple Criteria Decision Making (MCDM): her fokuseres på problemer, hvor en beslutningstager skal udvælge et eller flere alternativer baseret på bestemte kriterier. Eksempel: der bygges et nyt lufthavn, og flere grunde er til rådighed. Kriterierne er: 1) Prisen (kan fx afhænge af hvor langt grunden er fra motorvejen); 2) Et index, der fortæller hvor belastende lufthavnen på den konkrete grund vil være for naturen; 3) Et index, der estimerer hvor mange mennesker vil benytte lufthavnen på den konkrete grund. Denne del giver en introduktion til MCDM og præsenterer flere metoder til at udvælge det bedste alternativ.
• Beslutning under usikkerhed (Choice Under Uncertainty): Denne del analyserer og modellerer agenternes adfærd i de situationer hvor risiko er indblandet. For eksempel, ud fra agentens nyttefunktion, er det muligt at estimere hvor meget agenten er villig til at betale i forsikring.
• Forhandlingsteori (Bargaining Theory): Analyse af problemer, hvor to eller flere agenter forhandler. Eksempel: forhandling af lønniveauet eller prisen på et hus.
Fagets formål er at gøre den studerende i stand til at:
• Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber, teorier, metoder og modeller
• Identificere og udvikle relevante beslutningsproblemer indenfor erhvervsøkonomi
• Analysere og syntetisere konkrete problemer ved at anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller
• Vurdere og formidle løsningen af beslutningsproblemer inden for erhvervsøkonomi selvstændigt og på et reflekteret videnskabeligt grundlag.
See course description in course catalogue