Department of Business Humanities and Law

Virksomheder, lav ikke strategien alene

Danske designere skal løse strategiske udfordringer for virksomheder

05/21/2012

Fremtidens vindervirksomheder bliver dem, der gør op med den klassiske tilgang til strategiarbejde.

Det siger adjunkt Rex Degnegaard, der i sin forskning inden for organisationsdesign og strategisk forandringsledelse har fokuseret på co-creation.

Strategier bliver mere komplicerede

Når en virksomhed arbejder med co-creation, inddrager den alle relevante parter. I co-creation ser man ikke bare på, hvad virksomheden kan levere til sine kunder. I stedet ser man på, hvordan virksomheden i samarbejde med andre kan skabe endnu større værdi for kunden.

- Der er mange, der ser, at strategiarbejdet bliver mere og mere kompliceret, fordi det involverer så mange forskellige parter. Og i Danmark er det tydeligt for virksomhedsledere i både det private og offentlige, at co-creation rummer et helt afgørende potentiale, som man må tage alvorligt. Alligevel er der stadig meget få virksomheder, der arbejder fokuseret med co-creation, siger Rex Degnegaard.

Designere får virksomheder til at åbne op

Når strategien skal laves, foregår det typisk internt i organisationen, men de virksomheder, der ikke formår at inddrage eksterne stakeholders, risikerer at bliver taberne. Hvordan sikrer man så, at de forskellige stakeholders bliver inddraget, og de strategiske udfordringer bliver løst? Det kan design hjælpe med, siger Rex Degnegaard.

- Vi taler om design-thinking, der er en helt ny metode at arbejde med strategier på. I stedet for at lade virksomhedens regnedrenge lave analyser, træffe en beslutning og derefter rulle strategien ud, spiller designerne en central rolle som fortolkere af brugernes reaktioner og input. De kan få virksomheden til at åbne op om en problemstilling, siger Rex Degnegaard.

 

- Det handler om at tænke anderledes. I co-creation har man ikke altid tydelige svar, og der er ikke altid samme direkte sammenhæng mellem problem og løsning, som vi har tradition for at arbejde med i virksomheder. Det er her design thinking kommer ind i billedet.

Han fortæller, at man på CBS allerede bruger designerne i fag som forandringsledelse og organisationsteori. Det gælder både på kandidatstudier og masteruddannelser.

 

 

 

Co-creation conference

På en konference den 25. maj får praktikere, ledere, designere, forskere mulighed for at høre om de nyeste tendenser inden for co-creation, og hvordan man kan arbejde med det i praksis. Blandt oplægsholderne er lektor Banny Banerjee from d.school – Institute of Design at Stanford University. Han er kendt for at have grundlagt ’Design for change lab’ ved Stanford University.

Læs mere om konferencen, som er arrangeret af Danish Design Association og CBS på cocreationconference.com.

 

 

 

The page was last edited by: Department of Business Humanities and Law // 04/29/2013