Course content
Videnskabsteori er rygraden i alt videnskabeligt arbejde, fordi det er kritisk optaget af betingelserne for at sige, at nogle udsagn er mere korrekte end andre. Det giver med andre ord grundlag for at kalde noget viden for 'videnskabelig', 'sand' eller 'korrekt', fordi videnskabsteori giver de grundlæggende regler for at bedømme og vurdere såkaldte videns påstande og arbejde analytisk med data. Kurset vil ruste de studerende til analytisk at identificere, hvordan forskellige ideer om verden og viden fører til forskellige måder at forstå, hvad sand viden er, og hvordan den relaterer sig til viden om organisationer.
Dermed styrker og underbygger det de studerendes nysgerrighed og opmærksomhed på den tvetydighed, der er involveret, når de selv etablerer videnskabelige argumenter, samt forbedre deres evne til at forstå og kritisere andres videns påstande. Dette er ikke kun relevant i akademisk arbejde, men også i videnstunge arbejdssammenhænge, hvor erhvervsviden placeres i en bred kontekst
Kurset er en introduktion til videnskabsfilosofi og vil give både viden og værktøjer til at identificere de generelle paradigmer, som har informeret samfundsvidenskaberne. Kurset vil vurdere kritisk, hvordan forskellige opfattelser af verden har konsekvenser for den måde, vi beskriver og forklarer vigtige problemstillinger på samt hvordan vi handler i forhold til dem. Mens kursets overordnede fokus er rettet mod en generel introduktion til samfundsvidenskabens filosofi, skal kurset ses i forhold til alle de andre fag på uddannelsen, i særdeleshed fag på 4 semester. I løbet af forelæsningerne og workshops vil vi diskutere temaer, der er relateret til psykologiske og økonomiske begreber og tilgangsvinkler på uddannelsen. De studerende vil ikke kun beskæftige sig med metateoretiske antagelser, men også med, hvordan man identificerer disse antagelser i deres eget og andres arbejde. Kursuset i videnskabsteori fungerer desuden som understøttelse af og forberedelse til udarbejdelsen af projekter herunder det afsluttende bachelorprojekt på 6 semester.
Formålet med dette kursus er at give den studerende
(1) en generel indsigt i de forskellige videnskabsopfattelser, der har været grundlaget for samfundsvidenskaberne bredt forstået den dag i dag;
(2) viden om forskellige opfattelser af samfundet og individet, forankret i de ontologiske og epistemologiske antagelser af forskellige videnskabsfilosofiske traditioner;
(3) viden om de konceptuelle og metodiske konsekvenser af at anvende forskellige videnskabstraditioner i projektarbejde og evnen til at integrere det i eget projektarbejde.
.
See course description in course catalogue