Course content
Fagdisciplinen informationssystemer (IS) bygger på forskellige videnskabsteoretiske antagelser omkring måden, hvorpå vi frembringer viden, forstår fænomener relateret til informationssystemer og ser på forholdet mellem teori og praksis. Videnskabsteori refererer til den systematiske undersøgelse af, hvordan gyldig viden produceres, hvilke forudsætninger der ligger til grund for vidensproduktionen, samt dens validitet, reliabilitetog generaliserbarhed.
Formålet med dette fag er at give studerende en grundlæggende introduktion og kendskab til den videnskabsteoretiske bredde, der findes indenfor deres fagdisciplin i informationssystemer. De studerende præsenteres for fire grundlæggende paradigmer indenfor IS: det positivistiske, fortolkende, kritiske og pragmatisme samt deres underliggende antagelser. Herigennem illustreres, hvordan det samme problem vedr. informationssystemer kan tilgås forskelligt alt afhængig af udgangspunktet, og hvordan det kan resultere i forskellige metodevalg og løsningsmuligheder.
Det er væsentligt, at de studerende får et dybdegående indblik i, hvad viden er, hvordan den frembringes, og hvilke konsekvenser et paradigmatisk fokus har for metodevalg og for analysen samt vurderingen af praksis. Dette hænger sammen med et indblik i hvilke kvalitetskriterier, der ligger til grund for den fremskaffede viden. Faget har stor praksis relevans, idet den studerende i rollen som "vidensskaber" og "vidensbruger" skal være i stand til at forstå og have et overblik over de underliggende antagelser, perspektiver og metodiske tilgange, som viden skabes gennem inden for disciplinen. Disse antagelser er afgørende for kvaliteten af den viden, som skabes samt dens anvendelighed i løsningen af problemstillinger både på studiet og i arbejdsmæssige sammenhænge.
See course description in course catalogue