Course content
Organisationsudvikling i Praksis (OiP) anlægger en praktisk og interventionsorienteret vinkel på forandring i organisationer. Faget giver de studerende mulighed for at arbejde med konkrete, organisatoriske dilemmaer og udviklingsproblematikker gennem at introducere, udforske og træne rollen som proceskonsulent – en træning som både finder sted som et led i undervisningen og som konkret afprøves via fagets integrerede projekteksamen. Fagets præmis er, at forandringsprocesser kan planlægges og igangsættes, men at de samtidig rummer uforudsigelighed, konflikter og dilemmaer, som sættes i spil i organisationer, når relationer etableres og opløses.
I OiP arbejder vi med at koble teori og praksis i udforskningen af, hvordan udviklingsprocesser håndteres i organisationer. Dette undersøges og diskuteres via konkrete interventioner som kan støtte organisatoriske forandringer, og hvor de studerendes arbejde med at forstå og arbejde med rollen som proceskonsulent, står centralt. Vi anlægger en proceskonsultativ tilgang til organisationsudvikling, hvor konsulentens relation til en klientorganisation ses som dynamisk. Her arbejder konsulent og klient sammen om at identificere og planlægge en udviklingsproces som reflekterer organisationens aktuelle problematik. I undervisningen ser vi på tilrettelæggelse og gennemførsel af forskellige typer af udviklingsforløb, og på forskellige interventionsniveauer.
Teoretisk trækker faget på tre traditioner: klassisk organisationsudvikling, systemisk konsultativ tilgang og det psykodynamiske perspektiv. Ud fra disse tilgange vil konsulentens opfattelse af organisationen og egen position aldrig være fuldkommen, men udvikle sig som en del af udviklingsforløbet. Det stiller krav om en udforskende arbejdsform, som lægger op til flere analyseniveauer:
- Hvad er de organisatoriske fænomener, vi støder på og hvori består problemerne i den givne kontekst?
- Hvilken rolle spiller jeg som proceskonsulent i dette arbejde og hvordan kan rollen håndteres?
- Hvordan ændrer dynamikkerne sig i løbet af processen, og hvordan kan disse håndteres via interventioner?
- Hvordan påvirker den proceskonsultative tilgang klientorganisationens udvikling?
Der lægges vægt på evnen til at reflektere over egen rolle som konsulent og relationen til klientsystemet. Målet er, at den studerende introduceres til forskellige interventionsmetoder og kan reflektere over metodernes relevans og effekter i forskellige organisatoriske udviklingssammenhænge.
Eksamen: Integreret Projekt
Faget udprøves som en integreret projekteksamen sammen med faget Forandringer i Organisationer (FiO), som løber parallelt med OiP i andet quarter (quarter 4) på 2. semester. I Integreret Projekt samarbejder grupper på 3-4 studerende om udviklingen af et proceskonsultativt arbejde for en konkret, selvvalgt case/klientorganisation. Projektet trækker på begge fag (pensum, perspektiver, osv.), hvor gruppen udarbejder en skriftlig projektopgave, som forsvares ved en individuel eksamen ved semestrets afslutning. Læs mere om eksamensformen i kursuskataloget og i det selvstændige dokument om Integreret Projekt på Canvas.
See course description in course catalogue