Course content
Faget "Innovation og netværk" introducerer de studerende til både klassiske og nyere teorier om sociale netværks betydning for innovation. I stigende grad har projekter i dag innovation som et centralt formål – hvad enten det handler om at forbedre eksisterende eller udvikle nye produkter, ydelser, forretningsmodeller eller indsatser. Mange innovationsprojekter mislykkes dog, ofte som følge af en kombination af usikkerhed, implementeringsvanskeligheder, intern og ekstern modstand samt dårlig timing.
I dette fag undersøger vi, hvordan forskellige netværksstrukturer både kan fremme og hæmme innovation i projekter. Ledelse af innovationsprojekter involverer ofte ledelse af sociale netværk – både internt i organisationen og på tværs af organisatoriske grænser. Projekter trækker derfor ofte på både eksisterende sociale netværk og skaber nye.
Vi ser nærmere på, hvordan forskellige netværkstyper kan understøtte vidensindsamling, vidensdeling, tillidsskabelse og innovation – og hvordan andre netværk kan medføre fragmentering, kortsigtethed, modstand og silotænkning.
Faget introducerer begreber som stærke og svage bånd, strukturelle huller, indlejring, homofili, "små verdener" og strukturelle folder, og vi diskuterer deres betydning for innovation i projektsammenhænge.
Formålet er at give de studerende værktøjer til at forstå og anvende sociale netværk som en strategisk ressource i innovationsprocesser.
See course description in course catalogue