Course content
Fagets formål er at udvikle de studerendes forståelse for det ledelsesteorietiske og organisationsteoretiske fundament for HRM. Derudover søges at styrke evnen til at kombinere og forholde sig kritisk refleksivt til teorier om organisering og ledelse. Samspillet mellem HRM og organisationsteori skal lede til udbygning, underbygning samt udfordring af HRM i teori såvel som i praksis. Dette gøres ved at forholde de studerende til det teoretiske udgangspunkt inden for organisationsstudier, som forskellige HRM-tilgange og -modeller udspringer af og bygger videre på. Koblingen af HRM til ledelses og organisationsteori sætter de studerende i stand til kritisk at evaluere begge dele. Faget arbejder i det henseende både med supplerende og konkurrerende teorier inden for HRM og organisation. Faget bidrager således til de studerendes evne til at anvende relevante teorier seperat men også i kombination med henblik på at analysere teoretiske, empiriske og praktiske HRM-relaterede problemstillinger.
Evnen til at kombinere teorier skal bidrage til at øge de studerendes forståelse af HRM-praksis i en organisatorisk kontekst ved at skabe originale analyser, der kan udfordre praksis og dermed være med til at gøre de studerende til reflekterede, kritiske praktikere og forandringsagenter. Til det formål bliver de studerende præsenteret for en bred vifte af både funktionalistiske og konstruktivistiske teorier, der tilsammen sikrer en solidt forankret faglighed inden for de to teoriområder og deres samspil. Samtidig bibringer de forskellige teori til de studerende indsigt i videnskabsteori og metode. Eksempler på teoretiske emnefelter, som faget kan indeholde, er strukturteori, motivation, organisationskultur, identitet og følelser, mangfoldighedsledelse, normkritisk organisering, psykoanalytiske dynamikker, magt og politik samt en lang række organisatoriske fænomener såsom dumhed og kynisme, innovation og kreativitet, fleksibilitet osv.
See course description in course catalogue