Course content
Kurset i forhandling og konfliktløsning er tilrettelagt, så det skærper bevidsthed om modtagers interesser og afsenders muligheder i forhold til at forstå, møde, løse og forebygge potentielle konfliktsituationer i forbindelse med forhandlinger internt i organisationer. Der lægges vægt på at kombinere fagspecifik teori med afprøvning af kompetencer i praksis. Sidstnævnte søges blandt andet nået gennem oplæg fra eksterne, diskussioner med disse og 5-6 øvelser, hvor både forhandlings- og konflikthåndterings metodikker afprøves i praksis.
Der fokuseres på forhandlings- og konflikttyper med højt interpersonelt indhold, fx forhandlinger i forbindelse med omstrukturering og organisationstilpasning, aftaleforhandlinger, mediering og kollektive aftaler. Desuden arbejdes der med organisatoriske relationer, hvor kulturel forståelse og indføling (fx internationale forhandlinger) eller adskillelse mellem aktørerne i rum eller evt. tid (fx forhandlinger via video- eller telekonferencer, e-mails m.v.) er væsentlige elementer.
Udgangspunktet er de forhandlings- og konfliktsituationer, der opstår i en større internationalt orienteret organisation, og dermed i mindre grad forhandlinger med eksterne interessenter eller samarbejdspartnere. Faget skal således sætte den studerende i stand til at begå sig organisatorisk i en kompleks organisation – både i den private og offentlige sektor - og også de situationer, hvor forhandlingen indgår i mere politiske og magtorienterede spil internt i organisationen.
Grundlaget er:
- forståelse for samtalens grundelementer, såsom initiativ, kontrol og argumentation
- forhandlingsteori, inkl. beregning af positioner, risikovurdering, interkulturelle barrierer etc.
- forståelse af hvad der skaber konflikter og hvordan man kan møde, løse og forebygge disse.
- forståelse for kultur og kulturelle forskelle
- beslutningsteori og andre former for socialpsykologi, herunder motivation af højt specialiserede medarbejdere
See course description in course catalogue