Cand.merc.aud. – revision
Aktuelle problemstillinger inden for regnskab og revision
About the course
Course content
Kurset er primært baseret på et læringsforløb, hvor de studerende i grupper på 2-3 arbejder med selvvalgte problemstillinger inden for regnskab og revision. Læringsforløbet initieres, inspireres og understøttes af et antal undervisningsgange, feedback fra vejledere og medstuderende samt forslag til teorier, data og litteratur.
Problemstillingen vælges af den studerende inden for en række på forhånd fastsatte emneområder. Disse emneområder vil i studieåret 2025/26 i hvert fald omfatte:
- Bæredygtighedsrapportering og andre ikke-finansielle rapporteringsformer, herunder konsekvenser og udfordringer for brugere, virksomheder og revisorer.
- Regnskab og revision i særlige organisationer, herunder fx finansielle, offentlige, børsnoterede eller små virksomheder.
- Retlige perspektiver, herunder regnskabsregulering, revisorregulering, revisoransvar og uafhængighed.
- Professionel skepticisme og professionel dømmekraft.
- Arbejdsliv/-vilkår i revisorbranchen, eksempelvis fastholdelse af talenter.
- Udviklingen af revisionskonceptet, herunder fx anvendelse af audit data analytics og AI, IT-revision, going concern-vurderinger samt overvejelser om udvidelse af genstandsfeltet for revision.
- Motivation og ledelse af medarbejdere gennem resultatmåling.
- Styring af organisationer gennem regnskab, økonomistyring og kontrolsystemer, herunder med anvendelse af teknologier som fx AI.
- Integrationen af bæredygtighed ind i virksomheders økonomistyring, ledelseskontrol og informationssystemer.
- Budgettering indenfor private og offentlige virksomheder.
Andre emneområder kan tilføjes såfremt den aktuelle udvikling gør dem relevante. Som nævnt vælges emne og problemstilling af den studerende, hvilket giver gode muligheder for fordybelse.
Kurset tjener flere formål. For det første, at udvikle og afprøve den studerendes evne til at indgå i en faglig debat og formidle perspektiver og refleksioner over problemstillinger, der har betydning for fagområderne regnskab og revision. Der tænkes her på den faglige debat som er relevant for aktører inden for revisorbranchen og/eller for til aktører der arbejder med eksternt regnskab, herunder bæredygtighed, samt økonomistyring. For det andet, at skabe mulighed for fordybelse i et område afstemt med den studerendes ønske om specialisering. For det tredje, at udvikle og afprøve den studerendes evne til at tænke problemorienteret, konkretisere problemer der er relevante at undersøge nærmere, tilrettelægge undersøgelsen og formidle resultaterne. Det første formål skal bidrage til faglige diskussioner både som en del af faget og fremover. Det andet og tredje formål skal blandt andet ses som et kvalificeret afsæt til arbejdet med kandidatafhandlingen.
Faget er struktureret i følgende dele: (1) Introduktion til emneområder og problemstillinger. (2) Udvælgelse, gennemgang, og anvendelse af kilder med henblik på behandlingen af problemstillingen. (3) Udvælgelse og anvendelse af teorier og data, der kan inddrages i analysen og bidrage til nye perspektiver på problemstillingen. (4) Udarbejdelse af essay, der formidler konkretiseringen og motiveringen af problemstillingen, analyse og diskussion ud fra andre studier, teorier og/eller empiriske data samt konklusionen herpå. Formatet på denne essay er en artikel, hvor der relativt kort og præcist formidles til et fagligt interesseret publikum. Eksempler på dette artikelformat kan ses i tidsskriftet Revision & Regnskabsvæsen.
Hver del indeholder klassebaseret undervisning. Den klassebaserede undervisning er dog begrænset, da der lægges mere vægt på at gruppen arbejder selvstændigt frem mod den afsluttende artikel/essay og modtager feedback fra undervisere og medstuderende med henblik på at udvikle og forbedre artiklen.
Efter del 1 forventes den studerende at vælge det emneområde som der arbejdes med i resten af fagets forløb. De studerende kan enten selv vælge at danne gruppe eller kan vælge at deltage i et kort gruppedannelsesforløb. Der tilbydes seks vejledningstimer til hver gruppe, hvilket svarer til tre vejledningsmøder. Der tilbydes derudover to workshops, hvor gruppen kan modtage feedback fra underviser og medstuderende.
See course description in course catalogueWhat you will learn
Kurset er baseret på at de studerende arbejder med selvvalgte problemstillinger i grupper. Målet er, at den studerende efter undervisningsforløbet i faget kan:
- Identificere og begrunde aktuelle problemstillinger inden for regnskab og revision
- Analysere disse problemstillinger ud fra teorier, data eller regnskabs- og revisionsfaglige perspektiver
- Anvende tidligere studier i egen analyse
- Reflektere over resultaterne af analysen og hvilken betydning disse har for regnskab og revision
- Formidle resultaterne af ovenstående i artikelform for derved at bidrage til faglige diskussioner
Facts
- Written assignment and oral exam on campus
Group exam, winter
- 7 point grading scale