Gå til hovedindhold

Me­di­e­stream

Strea­m­ing af dan­ske ra­dio- og tv-ud­sen­del­ser samt re­k­la­me­film og dan­ske avi­ser æl­dre end 100 år samt til ejer­lø­se avi­ser.

Fak­ta

Omfang
Danmark
Periode
Re­k­la­me­film 1954-2005
Ra­dio- og tv-ud­sen­del­ser fra 2005-
Avi­ser æl­dre end 100 år
Adgang
Log ind med WAYF
Udbyder
Det Kgl. Bi­bli­o­tek
Emner
Markedsføring Samfund Historie

Dan­ske ra­dio- og tv-ud­sen­del­ser, re­k­la­me­film og gam­le avi­ser

Hvad er Mediestream?

Mediestream er en digital tjeneste fra Det Kongelige Bibliotek, der giver adgang til historiske og nyere danske medier. Platformen indeholder et stort arkiv af aviser, radio- og tv-udsendelser samt reklamefilm, der dokumenterer den danske medie- og samfundshistorie.

Hvad kan man finde?

I mediestream kan du finde hele sendeflader fra DR1, DR2, TV2, TV2 News, P1, P3 og P4 og ikke blot enkelte udsendelser.
Desuden er det muligt både at søge på tværs af tv, radio og reklamefilm, men også at fordybe sig i en af samlingerne.

  • Biograffilm, der har været vist i fjernsynet, indgår ikke
  • Oversigt over tv-kanaler og perioder, der dækkes.
  • Oversigt over radiokanaler og perioder, der dækkes.
  • Oversigt over aviser og ejerløse aviser samt perioder, der dækkes. CBS har dog kun adgang til avisartikler, der er ældre end 100 år.

Hvornår er Mediestream god at bruge?

Studerende og forskere kan bruge Mediestream til at finde primærkilder, følge mediedækning over tid eller undersøge sprog, kultur og politiske strømninger i Danmark. 

Der er en lang række undervisningsrelevante radio- og tv-udsendelser, bl.a. baggrundsorienterende programmer, samfund og debat, undervisningsprogrammer samt oplysning og kultur.

Det kunne også være til forskning og opgaver indenfor medier og kommunikation, samfundsvidenskab, retorik, politik eller dansk sprogbrug. De historiske reklamefilm kan benyttes til forskning i markedsføring og reklame.

Re­k­la­me­film i Me­di­e­stream

Find dan­ske re­k­la­me­film vist i bi­o­gra­fer fra 1955-1995 og på TV2 fra 1988-2005. Af­græns ef­ter pro­dukt­ka­te­go­ri el­ler dato.