Gå til hovedindhold

Ud­dan­nel­ses­kva­li­tet

CBS' vi­sion er høj ud­dan­nel­ses­kva­li­tet for at sik­re, at vo­res stu­de­ren­de og di­mit­ten­der le­ver op til hø­je­ste in­ter­na­tio­na­le ni­veau.

Lø­ben­de for­bed­rin­ger af ud­dan­nel­ses­kva­li­tet

Stærke dimittender

Vi ønsker at levere dimittender med en stærk, grundlæggende businessfaglighed og transformative kompetencer til erhvervslivet. CBS er et stort erhvervsuniversitet, på både antal studerende og bredden af udbudte uddannelser. 

 

Systematisk dataindsamling

I vores arbejde med uddannelseskvalitet har vi fokus på løbende forbedringer ud fra systematisk dataindsamling, dialog og input fra interne og eksterne interessenter. 

Kva­li­tets-sik­rings­sy­ste­met

Kva­li­tet­sikir­ngs­sy­ste­met sty­res af kva­li­tets­sik­rings­po­li­tik­ken og en ræk­ke del­po­li­tik­ker. Til­sam­men sik­rer de, at kva­li­te­ten af CBS’ ud­dan­nel­ser lø­ben­de ef­ter­ses og ved­li­ge­hol­des.

Kva­li­tets­sik­rings­sy­stem for ud­dan­nel­ser på CBS

Standarder og processer

Uddannelserne skal efterleve en række kvalitetsstandarder, bl.a. skal de være forskningsbaseret. 

Det sker gennem fastlagte processer på baggrund af et omfattende datagrundlag af både kvantitativt og kvalitativt data samt feedback fra en række bidragsydere. 

CBS' kvalitetsikringssystemet består af:

  • datagrundlag
  • processer
  • aktører med ansvar for uddannelseskvalitet 

Uddannelserne skal også forholde sig til relevante strategiske indsatser, der kan indgå som et fast udviklingspunkt i kvaliteten af CBS’ uddannelser.

Politikker i kvalitetssikringssystemet: 

Kvalitetssikringssystemet fungerer på den måde, at uddannelsestrategiske indsatser arbejder direkte med CBS' uddannelser og med kvalitetspolitik, som består af en række delpolitikker, som også bidrager til CBS' uddannelser. 

Samlet består systemet af følgnede, som alle bidrager til CBS' uddannelser:

  • Uddannelsesstrategiske indsatser
  • Kvalitetspolitik
  • Delpolitikker

Kvalitetspolitikken og delpolitikkerne evalueres og justeres fast og ved behov.

Se alle politikker nedenfor.

Kva­li­tets­sik­rings­sy­ste­mets 3 trin

CBS’ kva­li­tets­sik­ring af de ud­bud­te ud­dan­nel­ser in­de­hol­der en ræk­ke ele­men­ter og pro­ces­ser med man­ge for­skel­li­ge ak­tø­rer, som til­sam­men ud­gør kva­li­tets­sik­rings­sy­ste­met, der sik­rer kva­li­tet og re­le­vans i vo­res ud­dan­nel­ser.

Ak­tø­rer­ne skal sik­re, at kva­li­tets­pro­ces­ser­ne ud­fø­res, samt at den af­tal­te op­følg­ning sker.

1. Mo­ni­to­re­re

Kvaliteten af CBS’ uddannelser monitoreres gennem kvantitativt og kvalitativt data og input fra en række aktører bl.a.:

Data fra:

  • Undervisningsevaluering
  • Uddannelsesevaluering
  • Undervisningsmiljøvurdering
  • Nøgletal
  • Assurance of Learning

Feedback fra:

  • VIP/undervisere
  • Studerende
  • Quality Boards
  • Alumner
  • Advisory Boards
  • Eksterne censorer

2. For­bed­re

CBS’ uddannelser kvalitetsudvikles og forbedres gennem en række processer med bidrag fra interne og eksterne aktører. 

De interne aktører er: 

  • studerende
  • undervisere
  • fagansvarlige
  • uddannelsesansvarlige
  • studienævn
  • studieledere
  • institutledere

De eksterne aktører er: 

  • Aftagere
  • alumner
  • eksterne censorer   

Forbedringen sker gennem:

  • Uddannelses- og studieberetning
  • Turnusevaluering
  • Studieordningsrevision
  • Allokering af undervisere
  • Kompetenceudvikling for VIP og TAP
  • Oprettelse og nedlægning af uddannelser

3. Dri­ve

CBS’ uddannelser drives af interne aktører:

  • Studienævn
  • Studieledere
  • Uddannelsesansvarlige
  • Fagansvarlige
  • Undervisere
  • Studieadministrativ og pædagogisk understøttelse

Aktørerne sikrer, at de ændringer og forbedringer implementeres og sættes i drift.

Processer og ansvarsområder er beskrevet på CBS’ intranet CBS Share

Eva­lu­e­ring

Tablist controls