Uddannelseskvalitet
CBS' vision er høj uddannelseskvalitet for at sikre, at vores studerende og dimittender lever op til højeste internationale niveau.
Løbende forbedringer af uddannelseskvalitet
Stærke dimittender
Vi ønsker at levere dimittender med en stærk, grundlæggende businessfaglighed og transformative kompetencer til erhvervslivet. CBS er et stort erhvervsuniversitet, på både antal studerende og bredden af udbudte uddannelser.
Systematisk dataindsamling
I vores arbejde med uddannelseskvalitet har vi fokus på løbende forbedringer ud fra systematisk dataindsamling, dialog og input fra interne og eksterne interessenter.
Kvalitets-sikringssystemet
Kvalitetsikirngssystemet styres af kvalitetssikringspolitikken og en række delpolitikker. Tilsammen sikrer de, at kvaliteten af CBS’ uddannelser løbende efterses og vedligeholdes.
Kvalitetssikringssystem for uddannelser på CBS
Standarder og processer
Uddannelserne skal efterleve en række kvalitetsstandarder, bl.a. skal de være forskningsbaseret.
Det sker gennem fastlagte processer på baggrund af et omfattende datagrundlag af både kvantitativt og kvalitativt data samt feedback fra en række bidragsydere.
CBS' kvalitetsikringssystemet består af:
- datagrundlag
- processer
- aktører med ansvar for uddannelseskvalitet
Uddannelserne skal også forholde sig til relevante strategiske indsatser, der kan indgå som et fast udviklingspunkt i kvaliteten af CBS’ uddannelser.
Politikker i kvalitetssikringssystemet:
Kvalitetssikringssystemet fungerer på den måde, at uddannelsestrategiske indsatser arbejder direkte med CBS' uddannelser og med kvalitetspolitik, som består af en række delpolitikker, som også bidrager til CBS' uddannelser.
Samlet består systemet af følgnede, som alle bidrager til CBS' uddannelser:
- Uddannelsesstrategiske indsatser
- Kvalitetspolitik
- Delpolitikker
Kvalitetspolitikken og delpolitikkerne evalueres og justeres fast og ved behov.
Se alle politikker nedenfor.
Kvalitetssikringssystemets 3 trin
1. Monitorere
Kvaliteten af CBS’ uddannelser monitoreres gennem kvantitativt og kvalitativt data og input fra en række aktører bl.a.:
Data fra:
- Undervisningsevaluering
- Uddannelsesevaluering
- Undervisningsmiljøvurdering
- Nøgletal
- Assurance of Learning
Feedback fra:
- VIP/undervisere
- Studerende
- Quality Boards
- Alumner
- Advisory Boards
- Eksterne censorer
2. Forbedre
CBS’ uddannelser kvalitetsudvikles og forbedres gennem en række processer med bidrag fra interne og eksterne aktører.
De interne aktører er:
- studerende
- undervisere
- fagansvarlige
- uddannelsesansvarlige
- studienævn
- studieledere
- institutledere
De eksterne aktører er:
- Aftagere
- alumner
- eksterne censorer
Forbedringen sker gennem:
- Uddannelses- og studieberetning
- Turnusevaluering
- Studieordningsrevision
- Allokering af undervisere
- Kompetenceudvikling for VIP og TAP
- Oprettelse og nedlægning af uddannelser
3. Drive
CBS’ uddannelser drives af interne aktører:
- Studienævn
- Studieledere
- Uddannelsesansvarlige
- Fagansvarlige
- Undervisere
- Studieadministrativ og pædagogisk understøttelse
Aktørerne sikrer, at de ændringer og forbedringer implementeres og sættes i drift.
Processer og ansvarsområder er beskrevet på CBS’ intranet CBS Share
Kvalitetspolitik for uddannelser på CBS
Delpolitikker
Institutternes DVIP-politikker
Evaluering
Evalueringspolitik (Panel content)
Evaluering af undervisning og uddannelser
CBS evaluerer både undervisningen og selve uddannelserne med det formål at udvikle undervisningen på fagniveau, selve uddannelserne og CBS’ undervisningsmiljø generelt.
Studerendes feedback og tilfredshed indhentes systematisk ved hjælp af surveys og er forankret i CBS’ kvalitetspolitik.
Studenterevalueringer:
Følgende studenterevalueringer bliver gennemført på CBS:
- Undervisningsevalueringer
- Uddannelsesevalueringer
Undervisningsevaluering (Panel content)
Alle ECTS-bårne fag på CBS evalueres af de studerende.
Undervisningsevaluering består af fag- og projektevalueringer og det er både undervisning og underviser/vejleder, der bliver evalueret.
Fagevaluering
I fagevalueringerne spørger vi til de studerendes oplevelse af undervisningsforløbet. Både undervisningsforløb og underviser evalueres.
I alle fagevalueringer på CBS spørges de studerende til bl.a.
- studenterengagement
- læringsmål
- tilfredshed med underviser
- undervisningen generelt
Projektevaluering
Der findes forskellige typer af projektevalueringer.
Projektevalueringer på CBS fordeler sig i to grupper:
- Evalueringer af afsluttende projekter
- Evalueringer af kursusforløb (evt. med navngiven vejleder), som afsluttes med en projekteksamen og kan have større eller mindre grad af undervisning i forløbet.
Uddannelsesevaluering (Panel content)
CBS gennemfører evalueringer på uddannelsesniveau, som bruges med henblik på at udvikle uddannelserne og rammerne for uddannelserne generelt.
Studietilfredshed
Studietilfredshed måles via Danmarks Studieundersøgelse og i CBS’ Studietilfredshedsevaluering.
Danmarks Studieundersøgelse - UFM
Uddannelse- og Forskningsministeriet (UFM) gennemfører hvert andet år ”Danmarks Studieundersøgelse”, hvor der spørges ind til temaer som: trivsel, udbytte og læring.
CBS’ årsevaluering
Hvert år i maj/juni måned gennemføres en årsevaluering af det igangværende studieår.
Undersøgelsen gennemføres på alle bachelor- og kandidatuddannelser og indeholder spørgsmål om følgende 5 temaer:
- anbefalingsgrad
- administrationen
- studiemiljø
- fagligt udbytte
- undervisning
Resultater fra undersøgelsen findes her:
Uploades!
Studiestartevaluering
På CBS evalueres studiestarten på bachelor- og kandidatuddannelser.
Spørgeskemaet indeholder:
- generelle spørgsmål om de studerendes tilhørsforhold til deres studie
- specifikke spørgsmål til studiestartsaktiviteter (inkl. overholdelse af regler i forbindelse med studiestart)
- information i forbindelse med studiestart.
Exitevaluering
Exitevalueringer udsendes til studerende ved udgangen af deres uddannelse og der spørges ind til den studerendes oplevelse af uddannelsen som helhed.
Der kan fx stilles spørgsmål om:
- udbytte af uddannelsen
- informationsniveau
- administration
- studiemiljø
- faglighed og sammenhæng mellem fag.
På CBS gennemføres exitevalueringer på efter- og videreuddannelsesområdet.
Dimmitendevaluering
Uddannelse- og Forskningsministeriet (UFM) gennemfører hvert andet år ”Danmarks Studieundersøgelse” der blandt andet indeholder en dimittenddel, der er målrettet kandidatdimittender.
Dimittendevalueringer udsendes til studerende, efter de er dimitteret og vil typisk handle om den studerendes oplevelse af uddannelsen som helhed og dens anvendelighed og relevans på arbejdsmarkedet.
Se de seneste dimittendevalueringsrapporter her:
Du kan også finde tidligere rapporter på Uddannelseszoom
Undervisningsmiljøvurdering (Panel content)
Attraktive og moderne studiemiljøer
Det er CBS’ klare mål at have attraktive og moderne studiemiljøer, som understøtter de studerendes trivsel og læring. Derfor gennemfører vi hvert tredje år en undervisningsmiljøvurdering (UMV).
CBS' officielle status på undervisningsmiljøet
UMV’en er CBS’ officielle status på undervisningsmiljøet – herunder en vurdering af de psykiske, fysiske, sociale og æstetiske rammer.
Rapporten redegør for studiemiljøet på CBS og beskriver, hvordan eventuelle udfordringer eller problemstillinger håndteres.
Baseret på Danmarks Studieundersøgelse og CBS årsevaluringer
En væsentlig del af UMV’en er baseret på resultater fra Danmarks Studieundersøgelse, som udføres hvert andet år af Uddannelses- og Forskningsministeriet, samt CBS’ egne Studietilfredshedsundersøgelse.
Målet
Målet med UMV’en er, at den skal bidrage til at optimere rammerne for de studerendes trivsel og læring.
Find rapporterne her:
SKAL UPLOADES!
- Learning Environment Investigation 2023
- Undervisningsmiljøvurdering 2023
- Learning Environment Investigation 2020
- Undervisningsmiljøvurdering 2020
- Learning Environment Investigation 2017
- Learning Environment Investigation 2014 (only in Danish)
- Learning Environment Investigation 2011 (only in Danish)
- Learning Environment Investigation 2008 (only in Danish)