Årets underviser på CBS: ”Det er de studerende, der udgør universitetets mest betydningsfulde aftryk på verden”

Undervisningspris: Thomas Presskorn-Thygesen har formået at gøre videnskabsteori relevant og håndgribelig for sine økonomistuderende, hvilket har sikret ham prisen som årets underviser.

28/11/2023

Thomas Presskorn ThygesenHvert år uddeler CBS sammen med Danish Society for Education and Business (DSEB) en række priser til blandt andet forskere og studerende. Her kårer de blandt andet årets bedste underviser, årets bedste forskningsformidler og årets bedste forskningsprojekt. Vinderne blev fejret til en middag den 22. november.

"Undervisning er den mest oplagte måde, hvorpå CBS og andre universiteter kan gøre en forskel."

Sådan svarer Thomas Presskorn-Thygesen, adjunkt ved Institut for Business Humaniora og Jura på CBS, når han bliver bedt om at forklare undervisningens rolle i dag.

- Thomas Presskorn-Thygesen, adjunkt ved Institut for Business Humaniora og Jura på CBS

I en tid, hvor universiteternes bidrag til samfundet er i fokus, anser han det som indlysende at diskutere, hvordan universitetet er med til at forme de kommende samfundsaktører og beslutningstagere:

”Selvom der er mange måder, hvorpå CBS gør en forskel, så er de studerende, som vi sender ud i verden, nok alligevel vores vigtigste aftryk. CBS producerer livsvigtig viden, men vi skaber også – og måske frem for alt – mennesker,” tilføjer Thomas Presskorn-Thygesen.

Han er forsker i filosofi inden for videnskab og metodologiske spørgsmål, og så er han for nylig blevet tildelt prisen som årets underviser på CBS for sin undervisning af HA Almen-studerende i videnskabsteori.

At gøre videnskabsteori til et populært fag på en business school er imidlertid ikke nogen nem opgave. Selvom Thomas Presskorn-Thygesen selv brænder for at nørde teorier og abstrakte begreber, indrømmer han, at faget kan virke fjernt og utilgængeligt, især for studerende, der sigter mod en karriere i erhvervslivet, hvor spørgsmål om teoriers datagrundlag formentlig sjældent er et samtaleemne på kontoret.

Ikke desto mindre har Thomas Presskorn-Thygesen formået at vække de studerendes interesse for faget. I indstillingen til prisen fremhæves hans evne til at forny undervisningen og gøre komplekse teorier praktiske og anvendelige.

Videnskab er ikke kun noget, som gamle mænd i hvide kitler laver på laboratorier

Hans kontor er tætpakket med forskningspublikationer og tunge filosofiske værker, og midt imellem værker af Wittgenstein og Kuhn finder man hans eget bidrag, bogen Erhvervsøkonomisk Videnskabsteori.

Bogen er et eksempel på hans mål om at gøre videnskabsteori forståelig og vigtig for HA Almen-studerende, der beskæftiger sig med fag som organisationsteori eller finansiering.

”I undervisningen tager jeg ikke udgangspunkt i det abstrakte spørgsmål om, hvad videnskab er, men snarere i, hvad det vil sige, at erhvervsøkonomi er en videnskab. Selvom vi måske ikke lige har tænkt på det, så erhvervsøkonomi nemlig også en videnskab i fuld ret. Så jeg bruger kun eksempler fra erhvervsøkonomiske kernediscipliner for at gøre begreberne forståelige og relevante for virksomhedsdrift. På den måde holder jeg undervisningen jordnær, forståelig og praktisk relevant."

I forlængelse af CBS’ Nordic Nine-strategi påpeger han, at det er langt vigtigere, at studerende udvikler evnen til at tænke kritisk og reflekterende, i stedet for blot at memorere årstal og teoretikere. Han understreger også, at selvom man normalt ikke forbinder videnskabsteori med en business school, giver en vis forståelse af videnskabsteori betydelige fordele, både i de studerendes akademiske og fremtidige erhvervsliv.

"At have indsigt i videnskabsteori gør det lettere at vurdere grundlaget for beslutninger. Jeg brænder for at vise, at videnskab ikke kun foregår i laboratorier med gamle mænd i hvide kitler. Det er også noget, som sker lige her på CBS," forklarer han.

Intellektuel boksekamp

Thomas Presskorn-Thygesens entusiasme for at undervise smitter af på de studerende, der har givet ham tårnhøje evalueringer. Men glæden ved at undervise er ikke kun godt for hans studerende; den er også vigtig for hans egen forskning.

”Jeg elsker at undervise, fordi det er en måde at teste min forskning på; en måde at finde ud af, om de argumenter, som jeg udvikler ved mit skrivebord, nu også fungerer eller virker.”

Derfor mener han også, at undervisning hænger uløseligt sammen med forskning:

”At være akademiker uden at undervise eller fremlægge sine ideer er lidt som at være en bokser, der aldrig går i ringen.”

Prisen som årets underviser blev uddelt onsdag den 22. november. Hvert år uddeler CBS sammen med Danish Society for Education and Business (DSEB) en række priser til blandt andet forskere og studerende.

Her kårer man blandt andet årets underviser og årets forskningsformidler.

Kontakt:

Thomas Presskorn-Thygesen, adjunkt, tp.bhl@cbs.dk