Cand.merc.(kom.) – erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation
Kandidatspeciale
About the course
What you will learn
Hensigten med kandidatspecialet er, at den studerende skal gennemføre og formidle et problemorienteret videnskabeligt arbejde indenfor uddannelsens faglige fokus på kommunikation i virksomheder og andre typer organisationer. Karakteren 12 gives, når kandidatafhandlingen på fremragende vis, dvs. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende krav, om at den studerende skal være i stand til at:
- Identificere og formulere en velafgrænset problemstilling indenfor studiets faglige felt.
- Arbejde selvstændigt og kritisk indenfor rammerne af problemformuleringen og sikre sammenhæng imellem problemstilling, teori og metodevalg, analyse og konklusion.
- Udvælge, bearbejde og redegøre for valg af teori, der anvendes i undersøgelsen.
- Orientere sig i aktuelt og relevant videnskabeligt arbejde indenfor det valgte emne, og at positionere specialets tilgang og resultater i forhold til de væsentligste eksisterende studier på området.
- Forklare og diskutere kandidatspecialets videnskabsteoretiske udgangspunkt, herunder at vurdere dets konsekvenser for metodevalg, analyser og resultater.
- Udvælge og anvende metoder, der er relevante for behandlingen af problemstillingen.
- Udvikle et undersøgelsesdesign, der danner grundlag for indsamling og bearbejdelse af empirisk materiale, samt reflektere kritisk over relevansen og pålideligheden af empirien.
- Basere analyse og konklusioner på et fagligt underbygget og veldokumenteret grundlag.
- Uddrage konsekvenser af undersøgelsens resultater for praksis og teoriudvikling indenfor fagområdet.
- Formidle kandidatspecialets indhold klart og sprogligt korrekt under overholdelse af gældende formalia.