HA(kom.) - Erhvervsøkonomi - virksomhedskommunikation

HA(kom.) lærer dig at arbejde strategisk med kommunikation i virksomheder og andre organisationer. Du vil lære at skabe sammenhæng mellem en virksomheds forretningsmæssige mål og dens måde at kommunikere på – internt såvel som eksternt.

At kommunikere strategisk
HA(kom.) arbejder med virksomheder og organisationers strategiske kommunikation, dvs. med kommunikation som en ledelsesmæssig disciplin. Uddannelsen handler mindre om praktiske kommunikationsværktøjer og mere om at forstå, hvad kommunikation overhovedet er, hvordan den udvikler sig, og hvordan den påvirker mennesker, virksomheder og samfundet som helhed.

Tænk på et fænomen som #metoo-bevægelsen som eksempel på, hvordan kommunikation, der primært er foregået gennem kanaler, der slet ikke eksisterede for 10 år siden, har fået enorm kraft og indflydelse og påvirker mange forskellige aktører – herunder virksomheder.

Eksemplet viser også, hvordan kommunikation i dag udvikler sig hurtigt og uforudsigeligt og er vanskelig at styre. Nye kommunikationsteknologier opstår hele tiden og skaber nye vilkår for kommunikation. Derfor må virksomheder have en bred grundlæggende kommunikationsforståelse for hele tiden at kunne tilpasse sig og forblive i stand til at reagere hurtigt og effektivt.

Det forudsætter, at virksomheden har eksperter, der med udgangspunkt i en dyb indsigt i virksomheden og dens kontekst, forstår hvordan man skal kommunikere i forskellige situationer, hvad der skal kommunikeres om, og hvilke forandringer man kan – og ikke kan – skabe gennem professionelt planlagt og udført kommunikation.

At skabe professionelle kommunikationsløsninger
HA(kom.) undersøger, hvordan kommunikation har betydning for alle virksomhedens aktiviteter. Her handler det om at forstå, hvordan virksomheden bruger kommunikation til at nå sine mål – eksempelvis økonomiske mål, ledelsesmæssige mål eller mål, der handler om virksomhedens omdømme og legitimitet.

En virksomhed består af mange forskellige funktioner og aktiviteter, og du kommer derfor til at arbejde med kommunikation i mange forskellige sammenhænge. Det kan fx handle om at skabe forståelse og motivation blandt medarbejderne gennem ledelsens strategiske kommunikation. Et andet eksempel kunne være hvordan virksomheden bruger kommunikation som et redskab til at forholde sig til forandringer i sine omgivelser, eller bruger kommunikation til at komme bedst muligt igennem en shitstorm eller andre former for kriser.

At arbejde med erhvervsøkonomi og kommunikation i praksis
HA(kom.) hviler på tre ben:

  1. kommunikation
  2. erhvervsøkonomi
  3. samfundsforståelse

Fokus er på den samfunds- og forretningsmæssige virkelighed, virksomheden er en del af, og den rolle kommunikationen spiller i virksomhedens udvikling. Studiet består af en blanding af fag, der handler om kommunikation, fag, der handler om erhvervsøkonomi, ledelse og strategi samt fag, der handler om virksomhedens omverden og samtid.

Du vil opleve en tæt kobling mellem teori og praksis. Du kommer hele tiden til at forholde det, du lærer, til virksomheders praktiske virkelighed gennem øvelser og cases.

Særligt for HA(kom.) er desuden, at du på studiets 6. semester skal i et såkaldt projektorienteret forløb, hvor du gennem 10 uger følger hverdagen i en virksomhed og efterfølgende skriver en opgave, hvor du kobler dine praktiske erfaringer til studiets teoretiske perspektiver.

Hvad skal du interessere dig for på HA(kom.)?
De studerende der klarer sig godt på HA(kom.) og er glade for uddannelsen, interesserer sig ofte for:

  • hvordan virksomheder ledes og organiseres.
  • mennesker og hvordan kommunikation påvirker den måde de arbejder og samarbejder.
  • virksomheders kommunikation med deres omverden.
  • samfundsforhold og samfundsudvikling – herunder kulturel udvikling og udviklingen af digitaler medier og andre samfundsforhold, der påvirker vores måder at kommunikere på.

Udfordringer på HA(kom.)

Mange af udfordringerne ved at læse på et universitet er de samme for alle uddannelser. Du kan læse mere om dem under Hverdagen på studiet

Hver uddannelse har dog også nogle særlige udfordringer, som du bør tænke over, før du vælger uddannelsen. Overvej, hvor godt uddannelsens udfordringer passer til den type, du er, den måde du bedst arbejder på, og det du er god til?

Matematik som redskab
I enkelte af de obligatoriske fag på HA(kom.) skal du bruge matematik som et redskab. Du kommer ikke til at arbejde med matematik på et højere niveau end det, der er omfattet af det krævede B-niveau i matematik, men du bør være afklaret med at skulle have fag, hvor du bruger matematik og foretager beregninger på et praktisk niveau.

Ikke en praktisk kommunikationsuddannelse
HA(kom.) er ikke en praktisk kommunikationsuddannelse, hvor man arbejder meget med sprog eller journalistik. Studerende, der forventer dette, vil ofte blive skuffede.

Tværfaglighed
På HA(kom.) oparbejder du langsomt en samlet faglig forståelse på tværs af de forskellige fagområder. Ofte er det først på andet eller trejde studieår, at sammenhængende bliver klare i hovedet, og du forstår uddannelsens samlede faglighed. Som HA(kom.)-studerende bør du være afklaret med, at du kan føle dig lidt forvirret og endnu ikke kan se det samlede billede på de første semestre.

Hvad kan du bruge HA(kom.) til?

HA (kom.) giver dig:

  • en forståelse for virksomheders kommunikationsbehov og interne og eksterne kommunikationsstrategier.
  • redskaber til at analysere og udarbejde kommunikationsløsninger, der tager højde for virksomheders forretningsmæssige behov og samspil med deres omverden.

Du kan finde mere information om, hvad du lærer på uddannelsen i PDF iconkompetenceprofilen for HA(kom.)

Kandidatudannelse og job
Størstedelen af de studerende på HA(kom.) vælger at læse videre på en to-årig kandidatoverbygning. Det er overvejende kandidatoverbygningen fremfor bacheloren, der afgør hvilke karriereveje, der ligger åbne for dig.

Personer, der har læst HA(kom.) ender i mange forskellige typer af jobs i både private og offentlige virksomheder og organisationer. For de fleste indgår kommunikation og kommunikationsprocesser som del af det, de beskæftiger sig med.

Læs mere om kandidatuddannelser og job

Optagelse

Adgangskvotient – 2018

9,5

Studiepladser– 2018

160

Kvote 1 / Kvote 2 – 2018

80% / 20%

Motiveret ansøgning

Ja - se Optagelse

Dansk

A

Engelsk

B

Matematik

B

Historie eller samfundsfag

B

Læs om adgangskrav, og hvordan du ansøger på bacheloroptagelse

 

Sidst opdateret: Student Affairs // 05/09/2018