Grøn omstilling: Nye perspektiver på Tour de France

CBS-forskere har brugt begivenhederne i Danmark til feltstudier, og de skal nu i gang med at analysere data.

07/07/2022

Tour de France
Foto: Grand Départ Copenhagen Denmark 2022 I/S

Det er ikke kun rytterne, der har knoklet i de første dage af cykelløbet Tour de France. Det samme har en gruppe CBS-forskere fra Consumer and Behavioural Insights Group (CBIG).

Mens Yves Lampaert, Fabio Jakobsen og Mads Pedersen testede hinanden på vejene, testede forskerne spisevanerne hos de mange tilskuere i Fælledparken i København. Fredag og lørdag var omkring 20.000 mennesker samlet for at se løbet på storskærm, og arrangementet indeholdt også musik- og madboder.

”For os var arrangementet en god mulighed for at lave et feltstudie” forklarer lektor Jan Bauer fra Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation.

”Vi er interesserede i bedre at forstå folks madvalg og deres viden i forhold til, hvordan vores forbrug påvirker klimaet”, tilføjer han.

København som casestudie

Feltstudiet er en del af BEACON-projektet. Et projekt, som udforsker vores adfærd i forhold til at kunne udvikle en bæredygtig livsstil og opbygge et cirkulært samfund. Forskningen fokuserer på urbane fødevaresystemer og anvender København som case. Dermed involverer projektet også et samarbejde med Københavns kommune samt forskellige virksomheder.

”Mange mennesker ved, at flyvning er dårligt for klimaet. Men hvad ved de om virkningen af deres madvalg? Og påvirker den viden i sidste ende deres valg? Eller handler det i stedet om pris, smag, sundhed eller noget helt andet? I sådan en situation er det fint, at folk fortæller om deres overvejelser, men det er altid bedre at observere deres faktiske adfærd”, påpeger Jan Bauer.

Derfor besluttede CBS-forskeren med hjælp fra nogle studerende at bruge Tour de France-arrangementet i Fælledparken med alle dets madboder og tilskuere som et feltstudie.

”Vi havde forberedt en række spørgsmål til folk og gav dem også information. Vi samarbejdede med flere fødevarevirksomheder på festivalen, og det var vi glade for, for sådanne partnerskaber kan give et stort potentiale for begge parter. Så vi ser frem til at finde ud af, hvad dataene kan fortælle os. At starte med et feltstudie under Tour de France var virkelig interessant”, siger Jan Bauer.

Læs mere om projektet, som er finansieret af Novo Nordisk Fonden og løber over de næste tre år.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 11/07/2023