Course content
Formål: Kurset introducerer til virksomhedsstrategi i et netværksperspektiv. Virksomheder og deres medarbejdere er afhængige af deres omverden og en helt central måde er at knytte an til omverdenen gennem netværk af forskellig art. Virksomheder konkurrerer og samarbejder med andre organisationer via netværk, som bl.a. giver dem adgang til resurser, som de er afhængige af. Kurset udstyrer de studerende med teoretiske og metodiske redskaber fra den netværksanalytiske tradition til at forstå hvordan interne såvel som eksterne netværk indvirker på virksomhedens strategiske processer.
Kurset er inddelt i tre dele. Første del giver en introduktion til forskellige teorier om ’virksomhedsstrategi i netværksperspektiv’ og eksemplificerer teorierne gennem brug af cases. Anden del indfører de studerende i metodiske redskaber fra netværksanalysen. Tredje del har fokus på anvendelse af netværksanalyse på konkrete cases og giver de studerende mulighed for at lave en konkret netværksanalyse af et intra- eller inter-organisatorisk netværk. Forbindelsen mellem teori og metode i konkrete caseanalyser har prioritet ligesom de praktisk-strategiske implikationer af virksomhedsnetværk løbende vil blive diskuteret gennem kurset.
See course description in course catalogue