Course content
Dette kursus vil introducere studerende til teori og metode omkring bæredygtige forretningsmodeller og designtænkning, som kan hjælpe den studerende til at udvikle analytiske og metodiske færdigheder inden for strategisk innovation og produkt og forretningsudvikling. Der vil være fokus på at den enkelte studerende får praktisk erfaring med såvel teori som metode gennem gruppe og case-baseret undervisning.
Erhvervslivet i det 21. århundrede oplever et dramatisk skift. Forstærket af digitalisering og global konkurrence har virksomhederne erkendt nødvendigheden af en dybere kulturel funderet forståelse af deres kunder og marked.
Markeder flytter sig fra ”technology push” til ”market pull”. Selv de mest traditionsbundne virksomheder er begyndt at etablere afdelinger med fokus på innovation med det formål at udforske nye forretningsmodeller og skabe skræddersyede kundeoplevelser. Samtidigt ser vi flere og flere entreprenører udfordre eksisterende økosystemer ved at levere banebrydende produkter og services, som både er mere fleksible og tilpassede kundernes behov og efterspørgsel.
En forretningsmodel beskriver rationalet for, hvordan en virksomhed skaber, leverer og opsamler værdi. Processen bag skabelsen og modifikationen af forretningsmodeller kaldes ”business model innovation” og er en del af en virksomheds strategi. Flere og flere virksomheder bruger designtænkning til at styrke ideer til nye produkter, services og forretningsmodeller igennem hele værdikæden, fra interne processer og forsyningskæder til kontakt med klienter og kunder.
De koncepter og værktøjer designere tager i brug for at inddrage brugerne i genereringen og udviklingen af nye løsninger har medvirket til at sætte designtænkning på agendaen. Denne brugerdrevne designproces er præget af, at designeren ønsker at komme bag om de umiddelbare ønsker til produktet, serviceydelsen eller brugerfladen, som brugeren kan give udtryk for gennem f.eks. traditionelle brugerundersøgelser. Ved brug af metoder inspireret især af etnografien (interviews, observation etc.), ønsker man at inddrage og forstå brugerens univers, værdier, følelser og handlingsmønstre.
I kurset vil der være fokus på praktisk anvendelse af teori og metode. Således vil de studerende i grupper på 3-5 personer arbejde med en indenfor rammerne selvdefineret case-opgave med det formål at indsamle og analysere data. Formålet med denne proces er først og fremmest at skabe en forståelse for brugerens verden (adfærd, holdninger, osv.) og derefter destillere denne forståelse i mening - generel indsigt, der styrker eller udfordrer vores forståelse for en designudfordring og inspirerer løsninger. På baggrund af dette og i samspil med teorien om bæredygtige forretningsmodeller vil de enkelte grupper udarbejde ideer til nye og mere bæredygtige produkter, services og forretningsmodeller.
See course description in course catalogue