Course content
Faget præsenterer grundlæggende socialpsykologiske perspektiver og teorier, der udforsker samspillet og den gensidige påvirkning mellem individet og dets sociale omverden. Der fokuseres på, hvordan menneskers adfærd, tænkemåder, følelser og holdninger påvirkes af det sociale samspil i de grupper, de indgår i og af de samfundsmæssige forhold, de lever under. Faget har særligt fokus på mennesker i en social og organisatorisk kontekst.
Faget præsenterer gruppeteorier og teorier om forskellige slags social påvirkning, som berører beslutningsprocesser, samarbejde, problemløsning og lederskab. Endvidere diskuteres socialpsykologisk forskning om konformitet og lydighed, og den relative betydning af personlighed og situation for adfærd. Vigtige socialpsykologiske begreber som roller, normer, holdninger, grupper, konflikter og attribution vil blive gennemgået. Etiske og empiriske problemstillinger indenfor fagets område inddrages løbende.
Faget behandler både teorier og temaer fra den klassiske psykologiske socialpsykologi og fra den mere sociologiske socialpsykologi. Den klassiske psykologiske socialpsykologi indeholder bl.a. temaer om, hvordan grupper presser de enkelte medlemmer til konformitet og ensartet adfærd, og hvordan grupper producerer stereotype opfattelser og fordomme om andre grupper. Indenfor sociologisk socialpsykologi behandles socialkonstruktionistisk-inspirerede temaer, som er karakteriseret ved et fokus på hvordan menneskers tænke- og handlemåde præges af de sociale forhold, de lever under i en bestemt kultur og historisk periode. Indenfor dette perspektiv arbejdes der med, hvordan vores identitet er socialt konstrueret, og hvordan man kan tale om at mennesket har flere identiteter. Endelig præsenterer faget også metoder anvendt indenfor socialpsykologien, herunder specifikke socialpsykologiske metoder, som er blevet udviklet i forbindelse med studier af gruppedynamiske processer. Selvom fagets mål er at øge de studerendes viden om socialpsykologi, trækkes der i faget paralleller til virksomhedspraksis og organisatoriske fænomener for at demonstrere hvordan socialpsykologiske fænomener er fundamentet for meget af vores interaktion med andre mennesker, og derved en væsentlig faktor for at kunne skabe positiv udvikling i virksomheder.
See course description in course catalogue