Course content
Formålet med faget er at give de studerende viden omkring organisationsteori, således at de kan analysere organisatoriske forandringer og identificere organisatoriske udfordringer.
I faget præsenteres de studerende for en række klassiske, moderne og kritiske teorier om organisationer. Teorierne skal give de studerende en forståelse for, hvordan organisationer fungerer og viden om organisatoriske problematikker og udfordringer. Kurset er inddelt i fire overordnede temaer; (1) tidlig organisationsteori, (2) struktur og omgivelser, (3) organisationens indre og (4) ledelse og kritik. Hvert tema afsluttes med en øvelsesgang, hvor de studerende selvstændigt, kritisk og analytisk arbejder med organisatoriske problemstillinger og udfordringer. Kurset inddrager løbende relevant empirisk materiale i form af cases, der anskueliggør forskellige problematikker. I arbejdet med cases anvendes organisationsteorierne til at analysere konkrete organisatoriske udfordringer og dilemmaer, som gør de studerende i stand til at forstå og analysere virksomheden ud fra forskellige teoretiske vinkler.
To øvelsesgange handler om akademisk argumentation og videnskabelige standarder, som gør de studerende i stand til at forholde sig selvstændigt og kritisk til fagets tekster samt deres egne analyser.
På kurset introduceres de studerende til forskellige typer af litteratur:
Grundbogen Klassisk og Moderne Organisationsteori giver en introduktion og et overblik over organisationsteori.
Primære tekster introducerer de studerende for klassiske bidrag til organisationsteori, og gør dem i stand til at diskutere deres relevans for nutidig organisationsteori.
Forskningsartikler fra internationale journals introducerer til nyere bidrag indenfor organisationsteori.
Forskellige cases som bruges til at anvende teorierne på organisatoriske problemstillinger.
See course description in course catalogue