Course content
Marketing er den funktion i virksomheden, der binder de interne processer med markedet. På den ene side kræver effektiv marketing en dyb forståelse for markedet: Dens aktører, dens dynamik og dens logikker. På den anden side skal marketingsaktiviteter forankres i en dyb forståelse for virksomhedens værdikæden og business model. Marketing binder disse to elementer til at skaber, kommunikere og levere værdi til markedet.
Faget introducerer de studerende til marketingstankegang og dens relevans i produktions- og servicevirksomheder og organisationer. Faget giver de studerende mulighed for at danne en forståelse for, hvad det vil sige at være markedsorienteret og dens konsekvenser internt og eksternt i i virksomheden. I dette fag undersøger og anvender vi marketingsværktøjskassen til forskellige cases for at opbygge en dyb forståelse for relevansen af en markedsforståelse, og hvordan man gør det i praksis.
Undervisningen er bygget op omkring følgende faglige moduler, som indeholder centrale afsætningsøkonomiske problemstillinger:
- I: Generel introduktion: Marketingkonceptets indhold og udvikling, virksomheden og omverdenen, problemidentifikation, problemløsningsmetoder.
- II: Situationsanalyse: Intern analyse, forskellen på B2B og B2C, marked og konkurrenter, makroanalyse, dataindsamling, SWOT-analyse
- III: Målsætninger og strategi: Markedspositioner, strategier (herunder målsætninger), segmenteringsværktøjer og positionering
- IV: International markedsføring: Forskellige modeller for internationalisering, indtrængning på internationale markeder og interkulturel markedsføring
- V: Værdiskabelse gennem marketing mix (produkt, pris og placering): Produktstrategier herunder produkt/service/digitale produkter, produkters levetid, pris- og distributionsstrategier
- VI: Værdiskabelse gennem kommunikation: Kommunikationsstrategi, brands og branding, on- og offline markedsføring og medieplanlægning, medietyper og brand aktivering og evaluering af markedsføringsindsatsen.
See course description in course catalogue