Course content
Dette kursus i markedsret har fokus på markedsførings- og immaterialret. Sammen sætter disse discipliner rammere for, hvordan virksomheder kan agere på markedet.
Kurset giver en grundig introduktion til retsområderne med henblik på at at give den studerende værktøjer til at vurdere lovligheden af markedsføringsplaner og konkrete erhvervsaktiviteter samt at beskyttee og håndhæve immaterielle rettigheder.
Der benyttes case-baseret undervisning mhp. anspore diskussioner og derved skabe forståelse for den kompleksitet markedsretlige spørgsmål ofte besidder. I den sammenhæng inddrages også elementer fra afsætningsøkonomien og andre relevante discipliner for at skabe forståelse for den markedsretlige kontekst.
Der lægges vægt på, at undervisningen illustrerer snitflader til andre discipliner, som de studerende kender, herunder aftale-, købe- og erstatningsret samt internationale spørgsmål. Endelig lægges der stor vægt på anvendelse af den juridiske metode samt forståelsen af EU-rettens betydning for national markedsret.
Foreløbig lektionsplan:
MARKEDSRETTEN
1. lektion: Markedet og reguleringen heraf
MARKEDSFØRINGSRET
2. lektion: God skik, herunder vildledende og aggressiv markedsføring
3. lektion: Prisoplysninger og prismarkedsføring
4. lektion: Sortlistede former for handelspraksis
5. lektion: Direkte markedsføring, herunder datagrundlaget
6. lektion: Case
IMMATERIALRETLIGE REGLER
7. lektion: Immaterialret og forholdet til markedsføringsretten
FORRETNINGSKENDETEGN
8. lektion: Erhvervelse af kendetegn, herunder varemærker
9. lektion: Kendetegnsbeskyttelsen
OPHAVSRET
10. lektion: Opnåelse af beskyttelse
11. lektion: Beskyttelsens indhold
12. lektion: Krænkelse og indskrænkninger i beskyttelsen
13. lektion: Case
See course description in course catalogue