Course content
Fagets formål er, at de studerende får indsigt i og en vis erfaring med kvalitative undersøgelsesmetoder, så de selvstændigt kan gennemføre en empirisk undersøgelse, herunder vurdere metoders relevans og kritisk reflektere over konsekvenserne af deres metodevalg. Faget vil fortrinsvis introducere de grund-læggende kvalitative dataindsamlingsmetoder: Det individuelle forskningsinterview, fokusgruppe interviewet, observation og analyse af dokumenter og tekster.
Faget strækker sig over et semester og indeholder tolv undervisningsgange. Tre af disse er forelæsninger for hele årgangen (LA-hold á 2 lektioner) og de øvrige ni undervisningsgange er øvelseshold (XA og XB) med 3 lektioner pr. undervisnings-gang. Den første undervisningsgang (LA) er en generel introduktion til faget Kvalitative Metoder, og i de 2 øvrige LA-forelæsninger er fokus på koblinger mellem Kvalitative Metoder og Arbejds- og Ledelsespssykologi og med en underviser fra hvert fag.
På øvelsesholdene (XA og XB) vil de studerende blive introduceret til kvalitative forsknings-designs, kvalitative dataindsamlingsmetoder samt kvalitetskriterier for kvalitative metoder. Der lægges i undervisningen vægt på:
- at de studerende får konkret erfaring med kvalitative metoder gennem oplæg og praktiske øvelser, og på,
- at de studerende træner deres dømmekraft, når de vurderer deres - ofte flertydige - data, og i forbindelse hermed
- valg af mulige analysestrategier.
Faget Kvalitative Metoder er forbundet med faget Arbejds- og ledelsespsykologi i et integreret eksamensprojekt, hvor konkrete arbejds- og ledelsespsykologiske problemstillinger undersøges empirisk ved brug af kvalitative metoder i praksis. Fagene udprøves samlet i en individuel mundtlig eksamen på baggrund af det integrerede projekt, som udarbejdes i grupper af 3-4 studerende.
See course description in course catalogue