Course content
Faget kan undervises på enten engelsk eller dansk.
Igennem kurset tilegner de studerende sig de nødvendige praktiske kompetencer til at kunne kommunikere kompleks data og viden til mange forskellige slags publikummer internt, eksternt og på tværs af organisationer. Kurset giver de studerende en forståelse for de grundlæggende principper for og metoder og værktøjer til både datavisualisering og multimodal kommunikation, hvilket gør dem i stand til klart, letforståeligt og engagerende at fremlægge komplekst stof. Et eksempel på denne form for kommunikation kan være præsentation af forbrugerviden til virksomhedsinteressenter.
Eftersom statisk analyse af kvantitative og kvalitative data ikke falder naturligt for de fleste, er målet med datavisualisering at forbedre vores forståelse af sådanne data ved at udnytte den naturlige evne i menneskets visuelle system til at ”se mønstre, udpege trends og identificere særtilfælde”. Datavisualisering drejer sig om at afbilde dataværdier grafisk f.eks. i forhold til form, størrelse, farve og position, der let kan bearbejdes af det visuelle system og følgelig forbedre de kognitive processer som forståelse, hukommelse og beslutningstagen. Metoder, der anvendes i kurset, inkluderer søjlediagrammer, associationsnetværk, stamtræer, choroplethkort og kurvediagrammer.
Derimod er essensen af multimodal kommunikation at præsentere information ved brug af to eller flere sansefunktioner eller kanaler. Der er mindst seks funktioner at vælge imellem: en for hver af de klassiske fem sanser (syn, hørelse, føle, smag og lugt) og en for sprog (tale og skrift). Kurset vil i særdeleshed fokusere på multimodal kommunikation, som kombinerer verbal og visuel information. Dermed er det muligt at udnytte både ords egenskaber til at eksplicitere argumenter og billeders egenskaber til at tiltrække opmærksomhed samt udløse en række reaktioner. (Datavisualiseringer kan forstås som multimodal kommunikation i den forstand, at de kombinerer grafiske præsentationer af data med mærker og kommentarer.)
Kurset dækker over følgende områder for at give de studerende de praktiske kompetencer, som er nødvendige for at kommunikere kompleks data og viden til et usagkyndigt publikum:
- Grundlæggende principper, metoder og værktøjer til at udarbejde datavisualiseringer. De studerende vil lære forskellige metoder til at visualisere kvantitative og kvalitative data såsom sammenligninger med søjlediagrammer, forbindelser med associative netværk, hierarkier med stamtræer, geografiske sammenhænge med choroplethkort og tidsmæssige relationer med kurvediagrammer.
- Grundlæggende principper, metoder og værktøjer til at skabe multimodal kommunikation: De studerende vil lære effektivt at kombinere billeder, ord, lyde (osv.) i forskellige funktionelle genrer og kommunikative formater herunder præsentationer, forslag og rapporter.
- Strategisk og overbevisende storytelling: De studerende vil lære at supplere deres datavisualiseringer og multimodal kommunikation med passende og troværdige fortællinger.
See course description in course catalogue