Course content
Virksomheder og organisationer er under indflydelse af en række strukturer, der sætter rammerne for mulige og acceptable handlinger i forskellige sammenhæng. Det kan f.eks. være lovgivning der definerer hvad der er lovligt og ulovligt, men det kan også være mere uformelle regler som normer, værdisæt eller hele verdenssyn, der påvirker forskellige aktørers handlerum og kommunikative muligheder.
Målet med Institutionelle Perspektiver på HA(kom.) er, at klæde de studerende på til at analysere og kommunikere strategisk med tanke på organisationens institutionelle omgivelser. Kurset tager udgangspunkt i en række centrale teoriudviklinger indenfor institutionel teori. De studerende trænes her i at sammentænke relationer, historiske årsager og fremtidige påvirkninger imellem forskellige analyseniveauer og redegøre for disse i korte, præcise og pointestyrede analyser.
Over otte forelæsninger og syv øvelseslektioner (alle af 2 x 45 min.) gennemgår kurset en række teoretiske perspektiver fra klassiske ny-institutionel teori til nyere teoretiske genre som f.eks. institutionelle logikker. Desuden beskæftiger kurset sig med institutioners historiske udvikling – og dermed også med hvordan fortiden påvirker aktørers kommunikative spillerum i nutiden. I kursets sidste del kommer vi ind på begreberne netværk og social kapital, der ligeledes er centrale for at forstå de bindinger og potentialer der stammer fra de institutionelle omgivelser. Kurset har indbygget en progression i abstraktionsniveau og kompleksitet, hvor der i første del lægges op til en generel introduktion – men hvor vi igennem forløbet kommer rundt om andre perspektiver, der samtidig fordrer større teoretisk abstraktion.
I fællesforelæsninger gennemgår og diskuterer vi de centrale tekster og deres bidrag. Relevansen af disse bidrag illustreres med konkrete og aktuelle eksempler. Til den efterfølgende holdundervisning kontekstualiseres og appliceres de teoretiske tekster yderligere gennem en række forberedte mini-cases og materialesamlinger, der til hver øvelsestime giver mulighed for yderligere fordybelse, studenteroplæg og diskussion. Formålet med øvelsestimerne er således at bringe teorierne i spil, og med fokus på faget læringsmål, at lade de studerende udvikle handlingsorienterede løsninger og kommunikative strategier der udspringer af en række konkrete eksempler.
See course description in course catalogue