Course content
Formålet med faget er at give de studerende en grundlæggende faglig indføring i organisationers opbygning og funktion med inddragelse af it-relaterede fænomener i en organisatorisk kontekst. Dette sker i en vekselvirkning mellem opbygning af en teoretisk begrebsramme samt praksis anvendelse i form af analyse af cases og projektarbejde gennemført i samarbejde med en organisation.
I den mere teoretisk orienterede del af undervisningen gennemgås forskellige perspektiver på organisationer med henblik på at demonstrere, at opfattelsen af organisationsbegrebet ikke er entydigt. Undervisningen fokuserer specifikt på, at de studerende får faglig indsigt i, hvorledes organisationer påvirkes af deres omgivelser samt af de individer, der befolker organisationen. De studerende får ligeledes en forståelse for formelle træk ved organisationer, herunder betydningen af mål, strategi og organisationsstruktur for en organisations virke. Dertil kommer de uformelle træk, som omfatter organisationskulturen og magtforhold. Der arbejdes bl.a. med betydningen af motivation, trivsel, interaktion og forandring i relation til organisationsadfærd og processer. Samtidigt opnås indsigt i forskellige typer af beslutnings- og læringsprocesser samt ledelsesstile. Hvert teoretisk emne tones med et it-relateret fokus, hvor der perspektiveres til cases og litteratur med fokus på informationsteknologi i en organisatorisk kontekst.
I den mere praksis orienterede del af undervisningen får de studerende en grundlæggende indføring i hvorledes organisationer kan studeres empirisk. Metodeundervisningen fokuserer på udarbejdelse og operationalisering af en praksisnær problemformulering inden for fagets teoretiske emneområder. Der undervises i forskellige undersøgelsesdesigns samt hvordan kvalitative og kvantitative data kan indsamles, behandles og afrapporteres. Denne viden skal bruges til udarbejdelse af den skriftlige organisationsrapport, som danner grundlag for den mundtlige eksamination. Rapporten bygger på et samarbejde med en organisation, hvor det metodiske grundlag gerne skal føre til værdi i praksis og teoretiske indsigter. Dertil kommer en kortfattet procesevaluering, som beskriver læringsprocessen.
See course description in course catalogue