Course content
Faget " Grundlæggende projektledelse" har til formål at give de studerende en grundlæggende introduktion til fænomenet projektorganisering og projektledelse. Faget tager udgangspunkt i antagelsen om, at projektledelse og projektorganisering finder sted under vilkår, hvor der er begrænset viden og usikkerhed. Usikkerheden kan dreje sig om forskellige ting: Er projektet stadig relevant, når det afleveres til kunden? Er vores viden tilstrækkelig for at planlægge og løse projektopgaven? Kan projektteamet samarbejde? Spørgsmål som disse opstår ofte i projekter, og der vil være en række forskellige hensyn, som projektledelsen må afveje.
Faget giver de studerende analytiske værktøjer (aka teorier og projektledelsesværktøjer), som gør det muligt at forstå projekters og projektledelse evne samt at håndtere de mange praktiske hensyn, udfordringer og dilemmaer, som opstår undervejs.
Undervisningsforløbet sker som blended-learning og er bygget op omkring tre relaterede elementer.
1. Det første element består af forelæsninger baseret på fagets litteratur. Forelæsningerne præsenterer forskellige vinkler på projekt og projektledelse.
2. Det andet element består af øvelser hvilke fokuserer på studerendes aktiv læring i at forstå litteratur, vha. teoriøvelser, case baserede diskussioner og applicere projektledelsesværktøjer til at planlægge deres egen coursework project.
3. Det tredje element er projektrapporten, som de studerende arbejder med i projektgrupper. Grupperne får feedback på sin rapport i kursets workshops. Et centralt element i projektrapporten er at analysere et selvvalgt case, der omhandler projektledelse i praksis, ved hjælp af fagets litteratur.
See course description in course catalogue