Course content
Faget fokuserer på organisationsforandring som fænomen, samt på hvordan forandring i organisationer kan forstås, analyseres og håndteres. Der introduceres til væsentlige klassiske og nyere organisatoriske forandringsteorier, modeller og begreber. I undervisningen fokuserer vi på at diskutere og forstå fagtermer og begreber samt på at oversætte disse til konkrete organisatoriske forandringskontekster og cases. Faget introducerer til forskellige forandringstilgange, fx forskellen mellem planlagte og emergerende forandringsforståelser samt til forskellige videnskabelige skoler indenfor organisationsforandringsfeltet. Vi kommer desuden omkring temaer såsom hvordan organisationers struktur, kultur, praksis og teknologiske kontekst sætter særlige betingelser for organisationsforandringer, og vi præsenterer perspektiver på forandringsmodstand og medarbejdertrivsel i forbindelse med forandringsprocesser. Den studerende opnår en dyb faglig viden om organisatoriske forandringsprocesser. Kurset træner den studerendes analytiske færdigheder i forhold til at kunne identificere forskellige typer af organisatoriske forandringsproblematikker og analysere disse i forhold til konkrete ofte flertydige og komplekse forandringscases. En sådan reflekterende, analytisk tilgang til organisatorisk forandring samt evnen til at kunne oversætte organisationsteoretisk viden om forandring til praksis er forudsætninger for at kunne skabe og lede forandring i komplekse organisatoriske kontekster. Kurset giver desuden den studerende et kritisk blik på mainstream forandringsledelseskoncepter og disses teoretiske forudsætninger og praktiske konsekvenser. Hermed udvikler den studerende et mere refleksivt blik på organisatorisk forandring, som også forholder sig til mulige utilsigtede konsekvenser af og etiske dilemmaer i forbindelse med forandringsprocesser samt træner den studerendes dømmekraft i forhold til at kunne håndtere sådanne.
See course description in course catalogue