Course content
Digitale teknologier ændrer arbejdsprocesser og arbejdsopgaver i organisationer. Det har betydning for menneskelige relationer, organisatoriske forhold og økonomiske beslutninger. Dette kursus tager udgangspunkt i HA(psyks) grundfagligheder, og belyser forholdet mellem digitale teknologier og organisering inden for temaerne automatisering og AI, ledelse, organisationsstruktur, samarbejde og sociale relationer på arbejdspladsen og HR.. Muligheden for at arbejde tværfagligt med teorier om digitalisering og teknologi i relation til grundlæggende fagligheder fra HA(psyk) programmet i relation til en digitaliseringscase relaterer til Nordic Nine værdien om ’deep business knowledge in a broad context’.
Kurset tager afsæt i Nordic Nine (NN) for at udvikle de faglige såvel som transformative kompetencer hos de studerende. Gennem kurset lægges der vægt på at give de studerende et fagligt fundament, der gør dem i stand til at anvende viden om digitalisering i en bred organisatorisk kontekst. Digitalisering er en af de store transformative kræfter i samfundet. Med afsæt i NN6 om kritisk tænkning og konstruktivt samarbejde lægger kurset op til nuancerede diskussioner af digitale teknologiers muligheder og begrænsninger, hvorved de studerendes evne til at tænke kritisk trænes. Undervejs inddrager vi case eksempler, der præsenterer de studerende for etiske dilemmaer og menneskelige udfordringer i forbindelse med digitale teknologier og brug af data (hvilket relaterer til NN2 om at være analytisk og nysgerrig i forhold til ambiguitet). På dette kursus lærer de studerende at tænke på digitalisering som et organisatorisk fænomen, der kan formes af menneskelige aktører som dem selv, når de bliver en del af arbejdsstyrken (hvilket relaterer til NN3 og NN7). Således kan de bidrage til at sikre, at digitaliseringen styres, så den bliver en del af en løsning på samfundsmæssige og humanitære udfordringer frem for en ny udfordring.
Kurset er bygget op af en forelæsningsrække med inddragelse af de studerende samt øvelser, hvor de studerende skal deltage aktivt i undervisningen. Det relaterer til NN6, der sigter på at træne konstruktivt samarbejde.
I løbet af kurset afholdes to workshops, som skal understøtte de studerende i deres arbejde med at udfærdige deres skriftlige eksamensopgave og forberede dem til den mundtlige eksamen. Formålet med den første workshop er at hjælpe de studerende med at finde en tema/case og lave en problemformulering, der falder inden for fagets tematikker. Formålet med den anden workshop er at understøtte de studerendes arbejde med to teoretiske perspektiver, der kan informere og berige problemformuleringen, samt at diskutere analysedesign mv.
See course description in course catalogue