mmosi

Institut for Strategi og Innovation

Michael
Mol
Professor
,
PhD


Kontor: KIL/14.A-2.97
Tel:
+4538155638
E-mail: mmo.si@cbs.dk
Michael Mol
Præsentation

Michael J. Mol er Professor i Strategisk og International Ledelse på Institut for Strategi og Innovation ved Copenhagen Business School. Han fik sin ph.d. i strategisk og international ledelse fra Rotterdam School of Management, Erasmus University Rotterdam, hvor han også fik en kandidatgrad med dobbelt majors inden for strategi og logistik. Michael har endvidere en CEMS-kandidatgrad. Før han kom til CBS stod Michael i spidsen for Institut for Strategi og International Business ved Warwick Business School. I England arbejdede han også på London Business School og Henley Business School. Michael er hollandsk statsborger og har arbejdet, studeret eller været gæsteforsker ved elleve universiteter i seks lande, herunder Wharton School ved University of Pennsylvania. Han har i øjeblikket en deltidsstilling ved Birmingham Business School, University of Birmingham (UK).

Michaels forskning fokuserer på strategisk ledelse af større virksomheder med særlige interesser i innovation, især ledelsesinnovation (oprettelse af ny ledelsespraksis) og åben innovation og sourcingstrategi, især offshoring og outsourcing, og strategi i Afrika. Han tackler disse spørgsmål fra en række teoretiske og metodiske vinkler. Hans talrige publikationer er offentliggjort i blandt andet Academy of Management Review, Journal of Academy of Marketing Science, MIT Sloan Management Review, Organization Studies, Research Policy, Strategic Organization og Strategic Management Journal. Han er (co-) forfatter til fire bøger, herunder 'Outsourcing: Design, Process and Performance' (Cambridge University Press) og 'Giant Steps in Management: Innovations that Change the Way we Work' (FT Prentice Hall). Michael har vundet flere priser for sin forskning, herunder den prestigefyldte bedste artikelpris fra Academy of Management Review. Han har også modtaget en række forskellige nationale og internationale forskningsstipendier. Michael tjener i redaktionerne for syv akademiske tidsskrifter, herunder Africa Journal of Management, Global Strategy Journal, Journal of International Business Studies og Management and Organization Review. Han har modtaget tilskud fra forskellige (inter)nationale institutioner. Han optræder regelmæssigt på en række globale medier og har fungeret som konsulent for forskellige firmaer og nationale og overnationael institutioner. Han har en bred vifte af erfaring inden for undervisning på alle niveauer.

Primære forskningsområder

- Strategi (store og multinationale selskaber)

- Sourcing strategi, især outsourcing og offshoring strategier

- Innovation, især ledelsesinnovation (oprettelse af ny ledelsespraksis) og åben innovation

 

Administrative opgaver


Sociale medier
Link til denne hjemmeside
www.cbs.dk/staff/mmosi
Kurser


Vejledning


Andre undervisningsaktiviteter


Udvalgte publikationer


Publikationer sorteret efter:
2021
Adam Lindgreen; C. Anthony Di Benedetto; Ad de Jong; Luigi M. De Luca; Heiner Evanschitzky; Michael J. Mol; Robert E. Morgan; John Nicholson; Tobias Schäfers / Framing a Manuscript
I: How to Fast-track Your Academic Career: A Guide for Mid-career Scholars. Cheltenham : Edward Elgar Publishing 2021, s. 189-203 (How To Guides)
Bidrag til bog/antologi > peer review
Selorm Agbleze; Marcus Møller Larsen; Michael J. Mol / How Aspirations Interact to Influence Informal Firms' Decision to Formalize
I: Proceedings of the Eighty-first Annual Meeting of the Academy of Management. red. /Sonia Taneja. Briarcliff Manor, NY : Academy of Management 2021, 1 s. (Academy of Management Proceedings)
Konferenceabstrakt i proceedings > peer review
Michael J. Mol; Madeleine Rauch / Time : Three Temporal Lenses on International Business Research.
I: Proceedings of the Eighty-first Annual Meeting of the Academy of Management. red. /Sonia Taneja. Briarcliff Manor, NY : Academy of Management 2021, 1 s. (Academy of Management Proceedings)
Konferenceabstrakt i proceedings > peer review
2020
Sun Hye Lee; Kamel Mellahi; Michael J. Mol; Vijay Pereira / No-Size-Fits-All : Collaborative Governance as an Alternative for Addressing Labour Issues in Global Supply Chains.
I: Journal of Business Ethics, Vol. 162, Nr. 2, 3.2020, s. 291-305
Tidsskriftartikel > peer review
Andreas Wieland; Lydia Bals; Michael J. Mol; Robert B. Handfield / Overcoming Blind Spots in Global Sourcing Research : Exploiting the Cross-sections Between Supply Chain Management and International Business.
I: Journal of International Management, Vol. 26, Nr. 1, 3.2020
Tidsskriftartikel > peer review
2019
Xiguang Chen; Huiying Zhang; Michael J. Mol / How to Appropriate Value in Formal and Informal Open Innovation : A Perspective of Strong Ties and Weak Ties.
Paper presented at DRUID19 Conference, 2019
Paper > peer review
Michael J. Mol; Nicolai Juul Foss; Julian Birkinshaw / The System of Management Ideas : Origins, Microfoundations, and Dynamics.
I: The Oxford Handbook of Management Ideas. red. /Andrew Sturdy; Stefan Heusinkveld; Trish Reay; David Strang. Oxford : Oxford University Press 2019, s. 25-41
Bidrag til bog/antologi > peer review
2018
Michael J. Mol; Kristin Brandl / Bridging What We Know : The Effect of Cognitive Distance on Knowledge-intensive Business Services Produced Offshore .
I: International Business Review, Vol. 27, Nr. 3, 6.2018, s. 669-677
Tidsskriftartikel > peer review
Jedrzej George Frynas; Michael J. Mol; Kamel Mellahi / Management Innovation Made in China : Haier’s Rendanheyi.
I: California Management Review, Vol. 61, Nr. 1, 11.2018, s. 71-93
Tidsskriftartikel > peer review
Michael J. Mol / Reflections on “The Sources of Management Innovation” Mol & Birkinshaw, 2009
I: Journal of Global Scholars of Marketing Science, Vol. 28, Nr. 3, 2018, s. 278-281
Kommentar/debat
Flere resultater ...(i alt 42 )
Faglige interesser


Forskningsprojekter
Bibeskæftigelse
Year Name of contractual partner Type of activity
2018-2021 University of Birmingham Since 2015 Part-time professorship
2020-2021 Michael Mol Independent consultant