Danske Medier Research
Find oplagstal, læsertal og lyttertal for danske medier herunder aviser, magasiner, dagblade, radio, TV og webtrafik. Du kan også finde oplysninger om reklameforbrug og annonceomsætning. Den hed tidligere Danske Mediers Oplagskontrol.
Fakta
Dokumentation af mediebrug i Danmark
Hvad er Danske Medier Research?
Danske Medier Research indsamler og formidler data om danskernes medieforbrug på tværs af trykte, digitale og audiovisuelle medier. Organisationen står bag officielle målinger af fx avisoplæg, læsertal, webtrafik og annonceforbrug.
Dataene bruges af medier, annoncører, forskere og studerende til at analysere medievaner, målgrupper og markedsudvikling i Danmark. På Danske Mediers hjemmeside ligger statistik og anden data under fanebladet Branchetal.
Bemærk at ikke al statistik og data ligger frit tilgængeligt.
Hvad kan man finde?
- Oplagstal: adgang til kontrollerede oplagstal for en række danske medier
- Læsertal: adgang til den officielle måling for læsertal i Danmark foretaget af Index DK/Gallup
- Lyttertal: du finder målinger på radiolytning i Danmark samt danskernes forbrug af podcasts
- Webtrafik: Dansk Online Index (DOI) er den officielle måling af danskernes brug af internettet via PC og på mobile platforme.
Reklame- og annoncestatistik
- Dagbladenes annoncestatistik er en aggregeret statistik over annonceomsætningen, opdelt regionalt/lokalt samlet, og landsdækkende for sig.
- Annoncebarometer for specialmedier blev etableret i 1992 for at skabe et veldokumenteret grundlag at vurdere mediegruppens annonceudvikling på. Kreativitet og Kommunikations barometer baseret på indberetning fra de største medie-/reklamebureauer fanger under 10 pct.af omsætningen inden for fagblade, tidsskrifter og specialmagasiner.
- Online Markedsstatistik: Danske Medier Research udgiver årligt rapporten Online Markedsstatistik. Rapporten giver et samlet overblik over udviklingen inden for forskellige kategorier af onlineannoncering.
- Reklameforbrug: Det Danske Reklamemarked (reklameforbrugsundersøgelsen) er en årlig opgørelse og kortlægning af det samlede, danske reklamemarked.