trimarktg
Institut for Afsætningsøkonomi

Professor Ringberg har taget sin MBA, M.A. (psykologisk antropologi) og ph.d. i marketing på amerikanske universiteter. Han publicerer artikler i topklasse internationale akademiske forretningstidsskrifter, såsom Journal of Marketing, Journal of Consumer Research, Journal of Management Studies, Annals of Tourism Research, Research in the Sociology of Organisations. Han laver regelmæssigt reviews for en række førende tidsskrifter og holder foredrag på internationale konferencer om forbrugeradfærd såsom Association of Consumer Research (ACR) og American Marketing Association (AMA).
Han underviser i master- og ph.d.-kurser samt kurser i CBS Executive- og CBS Summer-programmer og har vundet adskillige undervisningspriser i USA og Danmark. Ringberg arbejder også for førende amerikanske og europæiske organisationer. Han specialiserer sig i, hvordan legemliggjort kognition (sanserne) og dybtliggende neurale netværk (mentale modeller) påvirker forbrugernes og ledernes underbevidste motiver og konceptualiseringer i alle aspekter af markedet. Et eksempel er, hvordan ledernes særlige tankegang påvirker den strategiske brug af ny teknologi og Big Data. Et andet eksempel er, hvordan nye tankesæt over for nye teknologier kan føre til meget forskellige innovative resultater. Han arbejder med ledelses-, turisme- og forbrugerforskning. Han har vundet Best in Practice Awards fra American Marketing Association/Milwaukee (AMA), baseret på hans rådgivningstilgange og deres strategiske implikationer for brands. Hans forskning er bl.a. offentliggjort i medier som U.S.News & World Report, CBCNews, Videnskab.dk.
Ringberg er medlem af det danske konkurrenceråd og tidligere medlem af CBS Academic Council. Han leder lederpanelet på Finlands Akademi ved evaluering af finansieringsansøgninger samt ansvarlig for Torben og Alice Frimodt Founden, der støtter projekter inden for videnskab, miljø-NGO'er og humanitære spørgsmål. I sine præakademiske år medvirkede Ringberg til opstart af en række virksomheder og blev senere headhuntet af Egon Zehnder Int. til at arbejde for et schweizisk selskab som marketingchef. Han var også involveret i projekter for bevarelse af regnskoven og arbejdede for internationale NGO'er såvel som for Nepenthes (nu www.forestsoftheworld.org), hvor han co-initierede finansieringen til og etableringen af Tortuguero National Park i Costa Rica.
UDDANNELSE
2001 PhD i Marketing, Pennsylvania State University, University Park, Pennsylvania, USA
1996 Advanced MBA i International Marketing, Chaminade University, Hawaii
1995 MA in Psychological Anthropology, University of Hawaii, Hawaii
1990 MBA, Chaminade University, Hawaii.
PRIMARY RESEARCH
- Consumer embodied cognition
- Strategic positioning
- Consumers and managers’ subconscious processing and mindsets
- Socio-cultural investigations of consumer identity creation and interpretive communities
- Strategic simulation games
- Strategic handling of Big Data, platforms, and co-creation
- 2016-present Member of Danish Competition Council
- 2001-present Consultant for Danish and international companies. Focusing on identifying managers’ strategic mindsets and how these influence the successful application of new technology and Big data. Translating consumers' subconscious and emotional preferences into strategic positioning and implications for brands. Expert witness in brand related court cases.
- 2001-1997 Associate at OlsonZaltman Inc. an international, cutting-edge consulting company applying sophisticated ZMET insights to consumer research.
- 1989-1987 Marketing Manager at Travelline, Swiss firm establishing world-wide co-ownership of luxury sailboats
- 1987-1983 Co-owner and co-initiator of Columbie Boats I/S (manufacturing, selling and chartering of 45" sailing yachts).
SELECTED PUBLICATIONS (4/4*)
- Ostinelli, Max, David Luna, Torsten Ringberg and Seidi Suurmets (2020) “Assimilative Versus Complementary Effects of Embodied Verticality: Neural and Behavioral Evidence presented at the Special Session: Movement through Products and Consumer Behavior, ACR Advances in Consumer Research, Virtual Conference, ACR 51st Annual Conference eds. Jen Argo, Hope Schau & Tina M-. Lowrey, Paris, France: Association for Consumer ResearchKock, Florian & Torsten Ringberg (2019) Embodied Cognition Effects on Tourist Behavior, Annals of Tourism Research, Vol. 78, 9.
- Xiaojing Yang; Torsten Ringberg, Huifang Mao, Laura Peracchio (2011) "The Construal (in)compatibility Effect: The Moderating Role of a Creative Mindset," Journal of Consumer Research
- Luna, David, Torsten Ringberg, and Laura Peracchio (2008), "One Individual, Two Identities: Frame Switching Among Biculturals," Journal of Consumer Research Vol. 35, No 2, p. 279-293.
- Ringberg, Torsten and Markus Reihlen, (2008). "Toward a Socio-Cognitive Approach to Knowledge Transfer," in Journal of Management Studies Vol. 45 No 5, p. 912-935.
- Ringberg, Torsten, Gaby Odekerken-Schröder and Glenn L. Christensen, (2007) "A cultural models approach to segmenting consumer recovery expectations." Journal of Marketing, Vol.71 (July), p. 194-214.
- Reihlen, Markus and Torsten Ringberg, (2006) "Computer-mediated knowledge systems in consultancy firms: do they work?" Professional Service Firms; Royston Greenwood and Toy Sudderby (eds.), Research in Sociology of Organizations. Vol. 24, p. 307-336. (annual volume/periodical).
- Massimiliano Ostinelli; David Luna; Torsten Ringberg (2014) When up Brings you Down: The Effects of Imagined Vertical Movements on Motivation, Performance, and Consumer Behavior. Journal of Consumer Psychology, Vol. 24, No. 2, , p. 271-283.
I: Industrial Marketing Management, Vol. 93, 2.2021, s. 1-9
Paper presented at 2020 ACR Virtual Conference, 2020
I: Markedsføring: Teori og praksis. . red. /Jens Graff. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2020, s. 210-225
I: Proceedings of the Eightieth Annual Meeting of the Academy of Management. red. /Guclu Atinc. Briarcliff Manor, NY : Academy of Management 2020, 1 s. (Academy of Management Proceedings)
I: Industrial Marketing Management, 2020, 10 s.
I: Markedsføring: Teori og praksis. . red. /Jens Graff. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2020, s. 250-269
I: Annals of Tourism Research, Vol. 78, 9.2019
I: Handbook of Research on Identity Theory in Marketing. red. /Americus Reed; Mark Forehand. Cheltenham : Edward Elgar Publishing 2019, s. 270–283 (Research Handbooks in Business and Management)
I: Industrial Marketing Management, Vol. 79, 5.2019, s. 102-113
København : Djøf Forlag 2017, 249 s.
Rungsted Kyst : Efficiens 2017, 264 s.
I: Conference Proceedings The Business & Management Review, Vol. 6, Nr. 4, 2015, s. 267
I: Journal of Interactive Marketing, Vol. 31, 8.2015, s. 1-16
Rungsted Kyst : Efficiens 2015, 159 s.
I: Advances in Consumer Research, Vol. 43, 2015, 2 s., s. 656-657
I: Conference Proceedings EMAC 2014. European Marketing Academy 43rd Annual Conference: Paradigm Shifts & Interactions. . red. /Enrique Bigné. Brussels : European Marketing Academy. EMAC 2014, s. 229 (Proceedings of the European Marketing Academy)
Paper presented at The 43rd EMAC Annual Conference 2014, 2014
Frederiksberg : Copenhagen Business School, CBS 2014, 68 s.
I: Journal of Consumer Psychology, Vol. 24, Nr. 2, 2014, s. 271-283
Paper presented at The European Association for Consumer Research Conference. EACR 2013, 2013
I: European Advances in Consumer Research, Vol. 10, 2013, s. 320-321
København : Service Platform 2013, 48 s.
I: European Management Journal, Vol. 31, Nr. 6, 12.2013, s. 706-716
Paper presented at The 41th EMAC Annual Conference 2012, 2012
I: Journal of Consumer Research, Vol. 38, Nr. 4, 2011, s. 681-696
I: Business Journal of Hispanic Research, Vol. 4, Nr. 1, 2010, s. 69-75
I: International Journal of Cross Cultural Management, Vol. 10, Nr. 1, 2010, s. 77-92
I: Advances in Consumer Research. red. /Ann L. McGill; Sharon Shavitt. www : Association for Consumer Research 2009, s. 720 (Advances in Consumer Research, Vol. 36)
Paper presented at AMA Winter Marketing Educators’ Conference 2008, 2008
I: Consumption, Markets & Culture, Vol. 11, Nr. 3, 2008, s. 173-189
I: Journal of Consumer Research, Vol. 35, Nr. 2, 8.2008, s. 279-293
I: Journal of Management Studies, Vol. 45, Nr. 5, 7.2008, s. 912-935
I: Journal of Marketing, Vol. 71, Nr. 3, 7.2007, s. 194-214
Paper presented at The 2nd Consumer Culture Theory Conference 2007, 2007
I: M@n@gement, Vol. 10, Nr. 3, 2007, s. 49-69
I: European Advances in Consumer Research : EACR 2005 . . red. /Karin M. Ekström; Helene Brembeck. Duluth : Association for Consumer Research 2006, s. 40-41 (European Advances in Consumer Research, Vol. 7)
I: Research in the Sociology of Organizations, Vol. 24, 2006, s. 307-336
I: Proceedings of the Society for Consumer Psychology 2005 Winter Conference: Feb. 24-26, 2005, Tradewinds Resort, St. Pete Beach, FL. . red. /Anne M. Brumbaugh; Geraldine R. Henderson. St. Pete Beach, FL : Society for Consumer Psychology 2005, s. 52-53
Paper presented at The 21st EGOS Colloquium 2005, 2005
Paper presented at The 20th EGOS Colloquium 2004, 2004
I: 2004 AMA Educators’ Proceedings: Enhancing Knowledge Development in Marketing. . red. /Kenneth L. Bernhardt; James S. Boles; Pam Scholder Ellen. Chicago : American Marketing Association 2004, s. 397-398 (AMA Educators Proceedings, Vol. 15)
I: Journal of Business and Industrial Marketing, Vol. 24, 2003, s. 607-626
I: Advances in Consumer Research. red. /Punam Anand Keller ; Dennis W. Rook. www : Association for Consumer Research 2003, s. 385-386 (Advances in Consumer Research, Vol. 30)
I: Advances in Consumer Research. red. /Mary C. Gilly ; Joan Meyers-Levy. Valdosta, GA : Association for Consumer Research 2001, s. 446 (Advances in Consumer Research, Vol. 28)
I: Advances in Consumer Research. red. /Stephen J. Hoch ; Robert J. Meyer. Provo, UT : Association for Consumer Research 2000, s. 118 (Advances in Consumer Research, Vol. 27)
I: Advances in Consumer Research. red. /Eric J. Arnould ; Linda M. Scott. Provo, UT : Association for Consumer Research 1999, s. 320-324 (Advances in Consumer Research, Vol. 26)
I: Proceedings of the Fourth Conference on Gender, Marketing and Consumer Behavior. red. /Eileen Fischer; Daniel L. Wardlow. San Francisco, CA : Association for Consumer Research 1998, s. 5-6
I: American Anthropological Association, 96th Annual Meeting, Washington, DC, November 19-23, 1997: Abstracts. Arlington, VA : American Anthropological Association 1997, s. 304 (American Anthropological Association. Abstracts of Meetings, Vol. 96)
I: Journal of Anthropology, Vol. 3, 1996, s. 141-149
I: American Anthropological Association, 95th Annual Meeting, San Francisco, California, November 20-24, 1996: Abstracts. Arlington VA : American Anthropological Association 1996, s. 367 (American Anthropological Association. Abstracts of Meetings, Vol. 95)
I: American Anthropological Association, 93rd Annual Meeting, Atlanta, Georgia, November 30-December 4, 1994: Abstracts. Arlington VA : American Anthropological Association 1994, s. 291 (American Anthropological Association. Abstracts of Meetings, Vol. 93)
I: American Anthropological Association, 92nd Annual Meeting, Washington, DC, November 17-21, 1993: Abstracts. Arlington, VA : American Anthropological Association 1993 (American Anthropological Association. Abstracts of Meetings, Vol. 92)
København : MediaCom 2020
Rungsted Kyst : Efficiens 2020
Rungsted Kyst : Efficiens 2020
Rungsted Kyst : Efficiens 2020
Rungsted Kyst : Efficiens 2020, 92 s.
I: CRM 5.0 - De ustyrlige kunder i en digital tidsalder: Mindset, strategi, ledelse og performance i fremtidens forretningsmodeller. . red. /Per Østergaard Jacobsen. Rungsted Kyst : Efficiens 2020, s. 80-100
Frederiksberg : Dansk Markedsføring 31.3.2020
Frederiksberg : Dansk Markedsføring 2.4.2020
Frederiksberg : Dansk Markedsføring 1.4.2020
København : Altinget.dk 23.1.2019
I: Berlingske, 22.11.2017, s. 15
I: Berlingske, 24.11.2017, s. 19
29.11.2017
28.4.2016
19.5.2011
Danske virksomheder kæmper med ny teknologi - og skylden ligger hos ledelserne
Ledere er ude af trit med deres kunders præferencer
Ledere er ude af trit med kunderne: “Mange virksomheder tror, de sælger produkter og services. Men i virkeligheden sælger de tilfredsstillelse af behov”
Klima: Virksomheder og forbrugeres mindset er ude af sync
Ny undersøgelse: Bæredygtighed er vigtigere for forbrugere end for virksomheder
Bog: Klassiske CRM-redskaber skal udfordres i en digital tidsalder
De 10 dødssynder er stadig aktuelle
Anne Blacks sag mod Netto kan få betydning for hele designbranchen
Nattelivskoncern vil forandre bargæsters tur i byen med en app
Erhvervsministeren genudnævner Konkurrencerådets medlemmer
Gymnasielærere: Drop fortællingen om gymnasiernes dominans
Topchefernes opskrift på succes: Køb dem, der disrupter din industri
Kom ud af det digitale vadested
Big Data kræver, at du tænker nyt
Techselskab vil skabe nyt liv på dansk minibørs
Dansk it-virksomhed klar til at skabe liv på børsen "Vi vil gerne have en dynamisk aktie"
Trods AI-hype og intelligente chatbots: Kunde-it kræver (stadig) gode data
Ny bog: Et mindset kan være et mentalt bur for en leder
Mindsets eats Big Data strategy
Mindsets eat Big Data strategy for breakfast
Episode 2: Near Victories
Få en bedre verden med hjem
Roskilde: Kortere toiletkøer og mindre madspild
En bedre verden med hjem i indkøbsposen
Få en bedre verden med hjem i indkøbsposen
En tur nedad rulletrappen fremmer præstationsevnen
Nedtur øger din præstation
Faren ved at føle sig ovenpå
Lille gestus kan give moralsk dilemma
Historiske imagehug til Jyske Bank
Banker skærer dybt i annoncer
Banker skruer ned for markedsføringen
Succes bygger på gamle dyder
Ekspert: Certifikater skaber tryghed
Ekspert: Certifikater skaber tryghed
Fredensborg bliver brandet i julefilm
Så meget hader vi reklamer
' Fifty Shades' får danskerne til at købe mere SM-legetøj
Ny bog får os til at købe SM-legetøj
Smørret og øl gør danskerne stolte
Kunden har... altid ret
Smørret og øllet gør danskerne stolte
Smørret og øllet gør danskerne stolte
Smør og øl gør danskerne stolte
Nyt stationsnavn kan betale sig
Ældre-unge studerende og sabbatår
Cafégæster presses til at betale drikkepenge
Mærkevarer taber kampen
H&M presser sine kunder til velgørenhed
Vil din kunde snyde dig?
Rollemodeller?
Dankort drikkepenge føles som afpresning
Dankorttermnal til drikkepenge er populær på restauranter
DEBAT: Føler du dig presset til at give drikkepenge?
Pengemaskine tvinger dig i dilemma om drikkepenge
Forstå din kunde bedre
Er du en anden person, når du taler et andet sprog?
How do creative ads shake up the way we think?
Kundedata
Probably Not the Best Rebranding in the WOrld
De måler ikke på kunde-relationer
Kunder er brokkehoveder, men de er forskellige brokkehoveder
- Member of the Board of Directors; Doolittletranslation Aps
- Seminar on managers' mindset; Consulting MCI
- Consultant on cases, mergers, and acquisitions; The Danish Competition Council
- Teaching Big Data/Managerial Mindset Course; CBS Executive Sommerskole
- Teaching Big Data/Managerial Mindset & Future Marketing Course; EMBA & MBD, CBS
- Member of the Board of Directors;Torben & Alice Frimodt Fond
- Surveyor, case: Anne Blach vs. Netto; Ronald A/S
- Conference presentation; Ingeniørforeningen IDA
- Workshop facilitation; Efficiens
- Seminar on mental models; Norges Handelshøyskole