Course content
Formålet med LUF er at udvikle den studerendes personlige lederskab i samspillet mellem egen person (’indersiden’) og den organisatoriske opgave (’ydersiden’) indenfor den offentlige sektors institutionelle kontekst.
Faget skal således styrke opgaveløsningen i den studerendes organisation ved hjælp af teoristøttede eksperimenter med, indsigt i og refleksion over det personlige lederskab.
Gennem test, teoretiske oplæg, praktiske øvelser, brug af udviklingsportefølje, mini-etnografi samt dialog og sparring i den studerendes obligatoriske udviklingsgruppe skabes et personligt ledelsesudviklingsprojekt, der bearbejdes gennem tre faser.
I fokuseringsfasen skal den studerende udpege, hvilken organisatorisk opgave, projektet skal bidrage til at løfte – og samtidigt identificere, hvilken del af lederskabet, ledelsesudviklingsprojektet skal fokusere på. I eksperimentalfasen skal den studerende ud fra fagets teori og metoder designe et eller flere eksperimenter, som skaber fremdrift i og viden om lederudviklingsprojektet. Endelig gennemføres i refleksionsfasen en teoristyret analyse af data fra ledelsesudviklingsprojektet og minietnografierne.
Ledelsesudviklingsprojektet beskrives og analyseres i en opgave på maksimalt 15 sider. Parallelt hermed dækkes i undervisningen forskellige temaer, der knytter sig til lederskabet, e.g.: Personlige kompetencer og udvikling af disse, den politiske organisation, dialog som ledelsesredskab, konflikter, innovation og forandring.
See course description in course catalogue