Course content
Formålet med faget Ledelse i kontekst er at udvikle deltagernes forståelse af den organisatoriske og styringsmæssige kontekst for deres ledelse og hvordan deres personlige ledelsespraksis udfolder sig i samspillet mellem dem selv og denne kontekst. Ledelse i kontekst kvalificerer deltagernes evne til at forstå sig selv og handle hensigtsmæssigt i forhold til komplekse organisationer i en kompleks styringsvirkelighed. Derudover sigter Ledelse i kontekst mod at styrke deltagernes metode- og analyseforståelse med henblik på at analysere og eksperimentere med centrale udfordringer i egen ledelsespraksis.
Ledelse i kontekst falder i to dele. I den første del er der fokus på konteksten, dvs. de organisatoriske og styringsmæssige rammer for ledelse. Deltagerne vil arbejde med et selvvalgt ledelsesproblem, et arbejde der kvalificeres gennem præsentationen af styrings- og organisationsteori. Faget belyser, hvordan specifikke ledelsesudfordringer bl.a. er skabt af (sam-)eksistensen af forskellige styringsmæssige og organisatoriske forventninger. Faget kvalificerer forståelsen af de dilemmaer, man støder på i sin ledelsespraksis og hvordan de kan håndteres bedst muligt. Den første del afsluttes med en obligatorisk opgave og en workshop, som danner bro til fagets del 2 ved at rejse spørgsmålet om, hvad det kræver af lederen selv at blive i stand til at håndtere sit ledelsesproblem.
I fagets anden del er der fokus på den personlige ledelsespraksis. Omdrejningspunktet for denne anden del er arbejdet med en selvvalgt ledelsesmæssig udfordring. Dette arbejde er understøttet af en 1-1 udviklingssamtale med en underviser, praktiske ledelseseksperimenter, en skygningsøvelse af en medstuderende, evt. andre feltstudier og præsentationen og anvendelse af teoretiske begreber. Ledelse i kontekst resulterer i en samlet, analytisk refleksion over ledelsesudfordringen og potentielle handlemuligheder.
See course description in course catalogue