HA i Markeds- og Kulturanalyse

HA MAK lærer dig at forstå omskiftelighed i markeder og forbrugeradfærd. Du lærer at identificere og forudse nye kulturelle mønstre og forbrugertrends – og udvikle virksomheders produkter og marketing, så virksomheden er på forkant med markedet og kundernes behov.

Forbruger- og markedsforståelse med blik for fremtiden
En moderne virksomhed har både brug for at forstå sine kunder og deres behov nu og her, og at kunne rette blikket frem og spotte nye og kommende kulturelle trends, ændrede forbrugsmønstre og nye kundegrupper. Markedet kan ændre sig hurtigt, og kun de virksomheder, der følger med udviklingen – eller måske endda leder den – kan fortsætte med at have succes. Hvordan skal produkter og services udvikles og tilpasses? Hvilke budskaber og medier trænger igennem og påvirker kunderne? Og ikke mindst: Hvilke markeder og forbrugergrupper giver det mening at satse på fremover? At finde svaret på de spørgsmål forudsætter, at virksomheden præcist og systematisk kan indsamle og analysere data om markeder og forbrugere og forstå, hvordan parametre som (sub)kultur, livsstil, værdier, medier og økonomi skaber fremtidens markedsmuligheder.

Eksemplerne er mange: I Danmark har vi i de seneste år set store og kendte butikskæder dreje nøglen om, fordi de ikke fulgte med udviklingen inden for onlinehandel, digital forbrugeradfærd og ændringer i kundernes behov. De internationale it-giganter taber og vinder enorme markedsandele afhængig af, om de præcist forstår og fortolker de digitale trends – og selv skaber nye. Små startup-virksomheder, der får succes og hurtigt vokser sig store, gør det typisk, fordi de har været blandt de første til at spotte en ny subkultur eller forudse en ændret adfærd, der skaber nye forretningsmuligheder.

En bred tilgang til markedsanalyse
På HA MAK får du redskaber til at skabe viden om markeder og forbrugere. Du lærer at designe nye måder at indsamle data, at arbejde med store datamængder og at stille de spørgsmål, der gør dig i stand til at omsætte data til anvendelige forretningsstrategier. Samtidig får du en bred introduktion til erhvervsøkonomi, så du kan skabe sammenhæng mellem arbejdet med kunder og markedsstrategier på den ene side og virksomhedens øvrige mål og økonomiske virkelighed på den anden.

Det er bl.a. en forudsætning for, at du også kan arbejde bredere med strategi, innovation og forretningsudvikling. Du vil også lære om strategisk marketing og markedskommunikation – herunder kommunikationsløsninger ift. salg af både fysiske produkter og serviceydelser.

Kompetencer, der matcher opgaven
Forestil dig, at du både skal hjælpe en lille startup-virksomhed, der ønsker at sælge en helt ny serviceydelse til en voksende subkultur af brugere på de digitale medier – og samtidig rådgive en mejerivirksomhed, der ønsker at øge salget af et eksisterende mælkeprodukt i de store supermarkeder. Det er to meget forskellige opgaver, der kræver forskellige måder at forstå forbrugere på og lige så forskellige redskaber til at analysere og påvirke markedet. For at kunne forstå udviklingen i nye kulturer og kundegrupper vil du således arbejde med så forskellige fagområder som kulturstudier, sociologi, antropologi og kommunikation, så du kan anskue problemer fra flere forskellige vinkler samtidig. Derfor er de fleste fag integrerede, så du på samme tid inddrager perspektiver og arbejdsmåder fra flere fagområder.

HA MAK introducerer dig på samme måde til mange – og meget forskellige – metoder, du kan bruge, når du skal analysere forbrugere, kulturer og markeder. Du vil arbejde med kvalitative metoder inkl. interviews og feltstudier og kvantitative metoder inkl. statistik. Du vil hertil lære om, hvordan big data og andre former for digital information kan bruges i analysearbejdet. Det handler om at give dig en stor værktøjskasse med forskellige metoder og analysemåder, der kan tilpasses den konkrete opgave.

Hvad skal du interessere dig for på HA MAK?

 For at blive glad for HA MAK, er det en fordel, hvis du interesserer dig for områder som:

  • Hvordan forbrugermarkeder og forbrugerkultur udvikler og forandrer sig – og hvordan virksomheder kan påvirke nye markeder
  • De forskellige dele af marketing – fra analyse til strategi og markedskommunikation
  • Hvordan virksomheder og andre organisationer er opbygget, ledes, og tager beslutninger.
  • Samfundsforhold og samfundsudvikling – herunder kulturel, subkulturel, økonomisk og politisk/ institutionel udvikling, der påvirker virksomheders arbejde og danner rammerne for virksomhedens marked.
Udfordringer på HA MAK
Mange af udfordringerne ved at læse på et universitet er de samme for alle uddannelser. Du kan læse mere om dem under Hverdagen på studiet

Hver uddannelse har dog også nogle særlige udfordringer, som du bør tænke over, før du vælger uddannelsen. Overvej, hvor godt uddannelsens udfordringer passer til den type, du er, den måde du bedst arbejder på, og det du er god til?

At læse på en ny uddannelse
HA MAK er en ny uddannelse, som har første optag i 2019. Som studerende på en ny uddannelse skal du være forberedt på, at der kan ske ændringer undervejs, og at der til tider vil opstå usikkerheder. På den anden side vil du som studerende blive hørt og få en høj grad af medindflydelse på beslutninger og videreudvikling af uddannelsen. På nye uddannelser ser vi ofte, at de studerende er meget aktive og engagerede i deres studieliv, og at der er en form for pionerånd.

Undervisning på engelsk
Halvdelen af fagene på HA MAK foregår på engelsk. Det betyder, at undervisningen forgår på engelsk, og at du skal skrive projekter og gå til eksamen på engelsk. I alle fag vil en del af litteraturen være på engelsk. Det er derfor vigtigt, at du kan læse og forstå engelsk. Det forventes derfor, at du kan udtrykke dig mundtligt og skriftligt på engelsk, men ikke at du kan gøre det 100 % korrekt, når du starter på HA MAK.

Matematik
I flere af de økonomiske fag skal du anvende matematiske redskaber og den matematiske logik til at løse opgaverne. Du arbejder alene med matematikken som et praktisk redskab og ikke som selvstændigt fag – således vil du eksempelvis ikke skulle føre matematiske beviser eller kunne redegøre for matematikken bag din opgaveløsning. Niveauet svarer til adgangskravet i matematik på niveau B.

Hvad kan du bruge HA MAK til?

HA MAK giver dig:

  • en grundig forståelse for at arbejde analytisk og databaseret med de nyeste udviklinger i forbrugertrends, kundeadfærd og nye markeder
  • en forståelse for de udfordringer, virksomheder står overfor, når de skal udvikle nye markeder
  • en forståelse for de kontekster, kulturelle, sociologiske og økonomiske, virksomheder opererer i
  • en grundlæggende forståelse for de økonomiske sammenhænge i virksomheder og det omgivende samfund

Du kan finde mere information om, hvad du lærer på uddannelsen i PDF iconKompetenceprofil for HA MAK

Kandidatuddannelse og job
De fleste vil efter endt bachelor vælge at læse videre på en 2-årig kandidatoverbygning, hvor du vil specialisere sig inden for ét eller flere af de områder, du har beskæftiget sig med på bacheloruddannelsen. Tager du også en kandidatuddannelse, vil det primært være den, der afgør hvilke karriereveje, der vil være åbne for dig.

Da uddannelsen stadig er ny ved vi endnu ikke, hvad HA MAK uddannede typisk arbejder med. Uddannelsen er målrettet job hos virksomheder, der har behov for medarbejdere, der kan arbejde analytisk og udviklingsorienteret med data om trends, kunder og forbrugere på markeder under hurtig forandring. Efter uddannelsen vil du kunne indgå i tværfagligt samarbejde med fokus på kunderne og udviklingen i trends, der kan påvirke virksomhedens marked og indtjening.

Læs mere om kandidatuddannelser og karrieremuligheder

Optagelse

Adgangskvotient – 2019

10,7

Studiepladser – 2019

90

Kvote 1 / Kvote 2 – 2019

60% / 40%

Motiveret ansøgning

Ja - se Optagelse

Dansk

A

Engelsk

A

Matematik

B

Historie eller samfundsfag

B

Læs om adgangskrav, og hvordan du ansøger på bacheloroptagelse


Oversigt over uddannelsen

1. semester

2. semester

3. semester

4. semester

5. semester

6. semester

Kultur-sociologisk teori
(7,5 ECTS)

 

Cultural Analysis and Consumer Culture Studies
(15 ECTS)

 


 

Consumer Insights and Behavioral Studies
(15 ECTS)



 

Forbruger-indsigt i praksis: Case analyse
(15 ECTS)

 


 

Valgfag / Udveksling / Projektorienteret forløb (30 ECTS)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommuni-kation af kompleks data og 
viden
(7,5 ECTS)

Introduktion til kommuni-kationsteori
(7,5 ECTS)
Kunde-oplevelse og relationer
(7,5 ECTS)
Politisk markeds-økonomi
(7,5 ECTS)
Introduktion til mikroøkonomi
(7,5 ECTS)
Regnskab og økonomistyring
(7,5 ECTS)
Kultur og kommunikation i organisationer
(7,5 ECTS)
Bachelor-projekt
(15 ECTS)



 
Introduction to Statistics
(7,5 ECTS)
Global Marketing Audit
(7,5 ECTS)
Global marketings-strategi
(7,5 ECTS)
Strategisk Innovation og Designtænk-ning
(7,5 ECTS)

 

Sidst opdateret: Student Affairs // 18/09/2019