mbmarktg
Institut for Afsætningsøkonomi
- Center for Tourism and Hospitality Management (THM)
Inden jeg startede på CBS har jeg arbejdet som marketingchef og –direktør I forskellige virksomheder, og arbejdet som management konsulent i mere end 10 år.
Jeg startede som erhvervsforsker i 1995, og fik min ph.d. grad i 1999. Min undervisning omfatter kurser i Brand Management, International Marketing, Sales Management, Service Management og Strategisk Markedsledelse. Mine forskningsområder har omfattet branding, B2B marketing og relationer, key account management, SCM som marketing redskab samt salgsledelse i et spilteoretisk perspektiv. Jeg har skrevet artikler og bøger om branding og brand management, franchising, key account management, organisationers købsadfærd, og strategisk relationsmarkedsføring.
Endelig har jeg arbejdet som konsulent og bestyrelsesmedlem for en række virksomheder, og jeg har siden 2012 været academic dean på CBS Executive.
Dagligvare sektoren har i mange år udgjort min forskningsmæssige basis, hvilket har betydet, at jeg har forsket i både leverandørers og detaillisters adfærd og strategier. Denne baggrund har givet værdifuld indsigt i brands og branding, salgsledelse, mv. Aktuelt arbejder jeg med kunderejser (og specifikt hvordan kunder kobler disse sammen), fremtidens salgsledelse samt et projekt om hvordan rollerne i dagligvaresektoren forandres.
Executive MBA - the "Marketing" course and the "Master Thesis process" - also referred to as the Integrated Strategy Project
FT MBA - the "Master Thesis process" - also referred to as the Integrated Strategy Project
HD Marketing Management modules on "Strategy, innovation and product development", and two electives on "Sales Management" and "Strategic Brand Management"
Cand. soc. Service Management - the course "Managing the customer journey in a marketing perspective".
Currently supervising one ph.d. student on customer experiences and how customer express themselves in terms of engagement with the brand.
Furthermore supervising master thesis' for a number of M. Sc., HD and EMBA students.
I have taken the academic responsibility for courses at HA in retailing and strategy, and teaches at CBS Executive.
Bjerre, Mogens (2001), Different forms of Key Account Management, in Svein Ole Borgen (ed.) The Food Sector in Transition – Nordic Research, NILF
Bjerre, Mogens, Refshøj, Jens & Ulrich, Torben (2008), Kundefokus skaber konkurrencekraft – Key Account Management (Customer Focus Gives Competitive Edge), Børsen Forlag
As one of the reviewers put it: “This is a must read book for sales amd marketing directors” as the book argues the providing competitive edge to your custoemrs is the basis for future sales. The book further introduces the concept of the Sales Centre as a counterpart to the Buying Centre
Heding, Tilde, Knudtzen, Charlotte & Bjerre, Mogens (2008), Approaches in Brand Management - Research, Theory, and Practice, Routledge. 2nd version published in 2016.
A double blind reviewed book using the paradigm funnel approach to examine brand management research 1985-2007. The result is two distinct brand management paradigms and seven distint brand management approaches – the “Strategy Safari” of brand management
Rungsted : Efficiens 2023, 320 s.
Frederiksberg : Department of Marketing. CBS 2022, 28 s. (Working Paper. Department of Marketing. Copenhagen Business School)
Herning : Lifestyle & Design Cluster 2022, 14 s.
Gentofte : The Value Footprint 2021, 355 s.
I: Markedsføring: Teori og praksis. . red. /Jens Graff. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2020, s. 402-419
I: Markedsføring: Teori og praksis. . red. /Jens Graff. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2020, s. 160-181
I: Markedsføring: Teori og praksis. . red. /Jens Graff. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2020, s. 346-363
København : Service Platform 2018, 47 s.
København : Service Platform 2018, 47 s.
København : Customer Agency 2017, 23 s.
2.red.Abingdon : Routledge 2016, 307 s.
Frederiksberg : Copenhagen Business School, CBS 2015, 31 s.
Frederiksberg : Department of Marketing. CBS 2015, 18 s.
I: Economic and Social Development. Book of Proceedings: 11th International Scientific Conference on Economic and Social Development – Building Resilient Society. . red. /Ante Vuletic; Rebeka Danijela Vlahov; Igor Pihir. Varazdin : Varazdin Development and Entrepreneurship Agency 2015, s. 292-301 (Economic and Social Development, Vol. 11)
Rungsted Kyst : Efficiens 2015, 159 s.
Paper presented at French-Austrian-German Workshop on Consumer Behaviour, 2015
Frederiksberg : Copenhagen Business School, CBS 2014, 74 s.
Frederiksberg : Copenhagen Business School, CBS 2014, 68 s.
Frederiksberg : Copenhagen Business School [wp] 2013, 28 s.
Frederiksberg : Copenhagen Business School [wp] 2013, 20 s.
I: European Retail Research, Vol. 24, Nr. 1, 2010, s. 195-222
Abingdon : Routledge 2009, 267 s.
2.red.Frederiksberg : Samfundslitteratur 2009, 236 s.
I: International Journal of Retail and Distribution Management, Vol. 36, Nr. 8, 2008, s. 590-606
I: Strategic Market Creation: A New Perspective on Marketing and Innovation Management. . red. /Karin Tollin; Antonella Carù. Hoboken, NJ : Wiley 2008, s. 27-47
I: Conference proceedings of the 14th International Conference on Research in the Distributive Trades, Saarland University, June 27-29, 2007. red. /Joachim Zente; Dirk Morschett; Hanna Schramm-Klein. 2007
I: International Journal of Business Innovation and Research, Vol. 1, Nr. 3, 2007, s. 296 - 314
I: International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, Vol. 17, Nr. 5, 2007, s. 523-541
I: Markedskommunikation. Bd. 2: Danske reklamemedier. . red. /Lars Grønholdt; Flemming Hansen; Lars Bech Christensen. Vol. 2, København : Samfundslitteratur 2006, s. 223-236
I: Advances in Marketing: Linking Organizations and Customers. Proceedings of the Annual Meeting of the Society for Marketing Advances 2006. . red. /William J. Kehoe; Linda K. Witten. Mobile : Society for Marketing Advances 2006, s. 317-323
I: Salgsledelse 2005, s. 1-14
I: Retailing in a SCM-Perspective. red. /Herbert Kotzab; Mogens Bjerre. Frederiksberg : Copenhagen Business School Press 2005, s. 223-246
I: Salgsledelse 2005, s. 1-16
I: Grocery E-Commerce. red. /Niels Kornum; Mogens Bjerre. 2005, s. 1-6
Cheltenham : Edward Elgar Publishing 2005, 322 s.
I: Salgsledelse 2005, s. 1-14
I: Retailing in a SCM-Perspective. red. /Herbert Kotzab; Mogens Bjerre. Frederiksberg : Copenhagen Business School Press 2005, s. 9-13
I: Salgsledelse 2005, s. 1-18
I: Grocery E-Commerce. red. /Niels Kornum; Mogens Bjerre. 2005
I: Retailing in a SCM-Perspective. red. /Herbert Kotzab; Mogens Bjerre. Frederiksberg : Copenhagen Business School Press 2005, s. 160-189
I: Retailing in a SCM-Perspective. red. /Herbert Kotzab; Mogens Bjerre. Frederiksberg : Copenhagen Business School Press 2005, s. 48-72
Copenhagen : Copenhagen Business School Press 2005, 263 s.
I: Grocery E-Commerce. red. /Niels Kornum; Mogens Bjerre. 2005, s. 294-319
I: Relationship ManagementKøbenhavn : Dagbladet Boersen A/S 2004, s. 1-16
I: International Journal of Advertising, Vol. 22, Nr. 3, 2003, s. 375-391
Frederiksberg : Department of Marketing. CBS 2003, 12 s. (Research Paper / Department of Marketing. Copenhagen Business School, Nr. 8-2003)
Frederiksberg : Copenhagen Business School, CBS 2003, 93 s. (Ebizz Øresund)
I: Learning in the internationalisation process of firms. red. /Anders Blomstermo; D. Deo Sharma. Cheltenham : Edward Elgar Publishing 2003, s. 123-141 (New horizons in international business)
6.red.København : Samfundslitteratur 2003, 211 s.
I: Senders and Receivers: new perspectives on market communication. . red. /Jørn Helder; Simon Ulrik Kragh. København : Samfundslitteratur 2002, s. 15-24
I: The Journal of Selling & Major Account Management, Vol. 4, Nr. 2, 2002, s. 73-85
Paper presented at The ANZMAC-EMAC joint symposium: "Marketing networks in a global economy", 2002
Frederiksberg : Samfundslitteratur 2002, 371 s.
I: The 30th EMAC Conference Proceedings, Session 7.8.3.2001
Paper presented at The 30th EMAC Annual Conference 2001, 2001
I: Advertising research in the Nordic countries. red. /Flemming Hansen; Lotte Yssing Hansen. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2001, s. 244-253
I: Kommunikation, mediaplanlægning og reklamestyring: danske reklamemedia. . red. /Gitte Bach Lauritsen; Lars Grønholdt; Flemming Hansen. Vol. 2, København : Samfundslitteratur 2001, s. 171-184
I: MMM Orientering, Nr. 189, 2001, s. 11-13
I: Finansfokus, Nr. 2, 2001, s. 9-11
København 2001, 13 s.
København 2000, 18 s.
I: NILF-report 2001-2, The Food Sector in Transition - Nordic Research: Proceedings of NJF-seminar No. 313, June 2000. . red. /Svein Ole Borgen. 2000, s. 119-129
I: Facts om afsætningsøkonomisk forskning, Nr. 10, 2000, s. 3-7
I: Ledelse & Erhvervsøkonomi, Nr. 1, 2000, s. 51-61
I: DILF. Dansk Indkøbs- og Logistik fagblad, Vol. 37, Nr. 3, 2000, s. 26-27
I: Finansfokus, Nr. 4, 2000, s. 3-6
Paper presented at The 15th annual conference, "Interaction, Relationships and Networks: Towards the new millennnium, 1999
København : Forskningsministeriet og Foreningen for Dansk Internet Handel 1999, 154 s.
København : Dagbladet Boersen A/S 1999, 248 s.
Frederiksberg : Samfundslitteratur 1999, 387 s. (ATV Ph.D.-serie, Nr. 1999-3)
I: Samfund, afsætning og forskning. red. /Flemming Hansen; Børge Rasmussen. København 1999, s. 49-60
I: Modtageren som medproducent: Nye tendenser i virksomhedskommunikation. . red. /Jørn Helder; Leif Pjetursson. København : Samfundslitteratur 1999, s. 275-322
København : Dansk Markedsføring 2023
Gentofte : The Value Footprint 2023, 255 s.
Frederiksberg : CBS Executive 2022
København : Teknologiens Mediehus 3.2.2022
I: Markedsføring, 17.12.2021
3.red.New York : Routledge 2020, 323 s.
København : Business Danmark 2020, 352 s.
I: Markedsføring, Nr. 8, 12.2020, s. 48-51
Frederiksberg : CBS Wire 22.10.2019
I: Børsen, 19.7.2019, s. 4
København : Videnskab.dk 10.11.2019
København : Bureaubiz 13.12.2019
28.5.2017
København : Dansk Industri 21.9.2017
30.10.2017
København : Wilke A/S 2015, 22 s.
Frederiksberg : crmcbs.dk 2015, 37 s.
I: Dansk Handelsblad, Vol. 106, Nr. 16, 17.4.2015, s. 21
I: Børsen Ledelse: Salgsledelse. København : Dagbladet Boersen A/S 2015
I: Børsen Ledelse: Salgsledelse. København : Dagbladet Boersen A/S 2015
I: Markedsfoering, Nr. 12, 3.12.2013, s. 10
Frederiksberg : Center of Market Economics, Copenhagen Busienss School 2006
: Dansk Dagligvareleverandør Forening 2004
I: Boersen, 2004
I: Markedsfoering, Nr. 18, 2003
I: Politiken, 2003