Course content
Dette kursus tager udgangspunkt i narrativ arbejds-, leldelses- og organisationsforskning. Faget tilbyder de studerende en introduktion til både teoretiske, metodiske og analytiske aspekter af at arbejde med fortællinger i relation til at studere og forstå forskellige arbejds- og organisationspsykologiske fænomener (f.eks. forandring, ledelse, motivation, konflikter, samarbejde og trivsel).
Den narrative forskning har vundet stort indpas siden 1970’erne blandt andet inden for områder som organisationsanalyse, ledelse, meningsskabelse, kommunikation, politik, magt, læring, forandring, identitet og identifikation. Der er tale om et kæmpe felt med mange forskellige grene og tilgange, som henter inspiration fra blandt andet psykologi, sociologi, antropologi og litteraturstudier. På dette kursus læser vi primært tekster fra den del af den narrative organisationsforskning, som fokuserer på samspillet mellem individuelle, kollektive og organisatoriske identitets- og meningskonstruktionsprocesser, som de udspiller sig i den daglige tale og handling i og omkring organisationer. Denne gren af den narrative forskning studerer, hvordan mennesker i deres daglige interaktioner gennem fortællearbejde og -praksis skaber og forhandler mening og identitet i relation til deres arbejdsliv, samt hvordan de mange fortællinger interagerer og udvikles dynamisk på tværs af tid og sted.
I alle sammenhænge og (fortælle)fællesskaber er vi i gang med at skabe mening i forhold til det, der sker omkring os og finde ud af, hvem vi er (som individer, grupper, faggrupper, afdelinger, organisationer osv.), hvad vi gør og hvorfor. Disse dynamiske og sociale processer er relevante at studere, fordi de tilbyder et vindue ind i det organisatoriske liv, som kan skabe forståelse for, hvordan f.eks. forandringsprocesser eller ledelse ser ud i praksis og måske ikke ”virker” efter intentionen. Den organisatoriske historiefortælling er kendetegnet ved et utal af potentielle medfortællere (kunder, medarbejdere, ledere, interesseorganisationer, medier osv.) og foregår i mange forskellige situationer på tværs af tid og sted, hvilket gør den vanskelig at studere. De tekster, vi læser i løbet af de syv uger, præsenterer blandt andet en række interessante empiriske studier af forskellige fænomener (forandring, fusioner, identitet, vidensarbejde, motivation, ledelse osv.) og tilbyder derudover narrative begreber, tilgange og forståelser, som forhåbentlig kan inspirere de studerende i deres eget teoretiske, metodiske og analytiske arbejde (f.eks. i forhold til specialet).
Centralt for faget er det kreative og ofte vanskelige analytiske arbejde med at kombinere teoretiske begreber, analytiske tilgange og metodiske overvejelser for at studere forskellige organisatoriske fænomener. Viden om og reflektion over, hvordan teori og empiri kombineres for at lave analyse er relevant i forhold til specialeskrivning også for studerende, som ikke benytter narrative tilgange. Derudover er de tilgange, begreber og forståelser, vi arbejder med i løbet af de syv uger, ikke kun relevante i forhold til det akademiske arbejde med at forske eller skrive opgaver. De repræsenterer ligeledes en analytisk tilgang til, forståelse af og viden om det organisatoriske liv, som kan bruges af den reflekterede cand.merc.’er i relation til dennes praksis fremadrettet. Kursuslitteraturen og de forskellige aktiviteter vil forhåbentlig inspirere til en nuanceret forståelse af arbejdslivet, organisering og de processer, man som leder, medarbejder, kollega, konsulent osv. indgår i hver dag. Herunder viden om og en øget forståelse for de mange mulige fortællinger, der er i spil i enhver organisatorisk kontekst, begivenhed eller proces.
See course description in course catalogue