Resultatorienteret lederskab
About the course
Course content
Resultatorienteret lederskab handler om at bidrage til den offentlige virksomheds succes gennem fokuseret udvikling af menneskelige ressourcer, vaner, rutiner og organisationer i relation til den overordnede strategisk værdiskabelse, som organisationen skal levere for sine interessenter. Den enkelte leder skal gennem sit arbejde med mennesker og processer være i stand til at levere på organisationens kerneopgave.
Helt konkret sætter vi fokus på, hvordan lederen skaber resultater ved at omsætte indsigt i interessenternes forståelse af kerneopgave i ledelsen af medarbejderne, så de bedre selv kan tage ansvar for værdiskabelse i organisationen.
I faget sætter vi fokus på:
- Strategisk forståelse for og indsigt i organisationens kerneopgave.
- Lederens rolle som personale- og strategisk leder.
- Medarbejdernes evne til at lede sig selv strategisk i forhold til kerneopgaven.
Faget bevæger sig mellem fire emner:
1) At forstå organisationens værdiskabelse udefra og ind,
2) at kunne kortlægge og udvikle organisationens kapabiliteter og organisatoriske rutiner,
3) at kunne lede medarbejderne som leder sig selv forskellige og
4) kunne arbejde med egne ledelsesvaner og -rolle i relation til de første tre temaer.
- Lederen vil blive introduceret til centrale begreber indenfor ledelseslitteraturen som at tænke strategisk udefra-og-ind, organisatorisk kapabilitet; organisatoriske rutiner, ledelse af selvledende medarbejdere og at arbejde med egne ledelsesvaner i hverdagen.
- Ved at inddrage og arbejde med lederens egen organisation i relation til disse fire emner, vil lederen opnå en mere reflekteret og kritisk forståelse for sin egen lederrolle i en offentlig virksomhedskontekst.
- Igennem dette arbejde vil lederen få bedre forståelse for sin egen situation og organisation, så der kan blive skabt konkrete ideer til og viden om, hvordan lederen kan transformere sin egen ledelsespraksis til gavn for organisationens resultater.
What you will learn
- Viden om og forståelse af centrale begreber og temaer indenfor fagets rammer.
- Færdigheder til at anvende fagets viden i analyser af aktuelle ledelses-udfordringer.
- Evnen til at reflekterer selvkritisk over egen ledelsespraksis og dens relation til fagets begreber og temaer.
Facts
- Active participation
Individual exam, spring - Active participation
Individual exam, autumn
- Passed / not passed