Cand.soc. i Human Resource Management
Projektorienteret forløb/antropologisk feltarbejde
About the course
Course content
Formålet med projektorienteret forløb:
Formålet med projektorienteret forløb er at give de studerende mulighed for at samle viden og erfaring ved at udføre realistiske opgaver og projekter. Ved at være en del af en arbejdsplads, hvor man bidrager aktivt, får de studerende mulighed for at bruge deres akademiske og teoretiske viden samt at reflektere teoretisk over udførelsen af et job gennem praktik periodem.
Læringsmål for projektorienteret forløb: Den studerende skal kunne
- Anvende analytiske færdigheder og refleksivitet (dvs teori) i problematiseringer af den organisatoriske praksis med relevans for den studerendes praktikforløb.
- Diskutere og anvende det valgte pensum i analysen af de specifikke undersøgelsesområder.
- Koble praktiske erfaringer/feltobservationer og akademisk refleksion med centrale, professionelle temaer for den relevante Cand.Soc. uddannelse.
- Kritisk reflektere over, hvordan analytisk distance kan kombineres med konkret engagement i organisatoriske praksisser.
Formålet med antropologisk feltarbejde:
Formålet med antropologisk feltarbejde er at give de studerende mulighed for at opnå viden og erfaring indenfor behandling af antropologisk og etnografisk orienteret dataindsamling i relation til den professionelle praksis i en eller flere organisationer.
Ved at observere relevante arbejdspladser/organisationer, får de studerende mulighed for at benytte teoretisk og metodisk viden og til at reflektere teoretisk over den pågældende organisations praksis.
En primær forskel mellem praktikforløb og antropologisk feltarbejde er at feltarbejde ikke inkluderer at den studerende er en del af det organisatoriske hierarki og aktiviteterne i forhold til organisationen er istedet af observatorisk art.
Dette også selvom feltarbejdet involverer deltager observation og/eller interview.
Feltarbejde kan være relevant for studerende, der vil benytte en stor del af primær litteratur til deres kandidatafhandling og derfor engagerer sig i og eksperimenterer med de metodiske udfordringer ved at observere professionel organisatorisk praksis i overensstemmelse med kriterierne for deres studie.
Læringsmål for antropologisk feltarbejde: rapporten skal demonstrere
- At den studerende evner både teoretisk og metodisk reflektion over felarbejdetsaktiviteterne i den/ observerede organisation(er) i forhold til uddannelses fagområde.Dette involverer en evne til at anvende konceptuelle abstraktioner i en problematisering af observeret organisationspraksis.
- At den studerende evner at analysere observationsaktiviteterne i den pågældende organisation i relation til studiets centrale faglighed.
- At den studerende evner at benytte erhvervsøkonomisk-, organisations- og/ eller ledelsesteori i analysen af samspillet mellem felarbejdsdata og den pågældende organisations aktviteter.
- At den studerende evner at reflektere over betydningen af vidensproduktion indenfor "egen" organisation, deriblandt hvordan man kombinerer analystisk distance med konkret involvering. Desuden forventes at den studerende reflekterer over de etiske og praktiske aspekter af at være involveret i antropologisk feltarbejde.
What you will learn
- Læringsmål for projektorienteret praktikforløb: se under overskriften Kursets indhold, forløb og pædagogik
- Læringsmål for antopologisk feltarbejde: se under overskriften Kursets indhold, forløb og pædagogik
Course prerequisites
Alle kurser på uddannelsens første år skal være bestået. Forhåndsgodkendelse kan kun finde sted for internships der tages på 3. semester. Den studerende skal forud for internshippet/feltarbejdet have godkendt et selvvalgt pensum af videnskabelig litteratur til brug for opgaven. Pensum må ikke overlappe væsentligt med obligatorisk pensum (fra første studieår) og omfatter 900 sider. Frist for indsendelse af blanket: 15. august. Find flere informationer på my.cbs.dk under Mit studie/valgfag og praktik/praktikFacts
- Written assignment
Individual exam, autumn
- 7 point grading scale