Skip to main content

HA(kom.) - erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation

Mi­kro- og ma­kroø­ko­no­mi

About the course

What you will learn

  • at forklare indholdet i grundlæggende mikroøkonomiske begreber
  • at beskrive og redegøre for de væsentligste forudsætninger for mikroøkonomiske modeller som fx modeller for udbud og efterspørgsel og ufuldkommen konkurrence.
  • grafisk at illustrere indholdet i disse modeller samt udføre simple analyser fx relateret til offentlig regulering.
  • algebraisk at løse simple økonomiske problemstillinger som fx nytte- og profitmaksimering, udbud lig med efterspørgsel, samt algebraisk at bestemme ligevægtsværdier af økonomiske variable som fx pris, mængde og profit.
  • at vurdere hvorvidt en angivet løsning til en økonomisk problemstilling er plausibel.
  • at anvende mikroøkonomisk indsigt til at forklare væsentlige aktuelle politikspørgsmål relateret til mikroøkonomi
  • at udvise forståelse for og anvende makroøkonomisk metode og analyseteknik
  • at vurdere hvorvidt en angivet løsning til en makroøkonomisk problemstilling er plausibel
  • at beskrive og rationalisere de væsentligste forudsætninger for makroøkonomiske modeller
  • at udvise økonomisk intuition og forholde sig kritisk/reflektivt til aktuelle makroøkonomiske problemstillinger