Course content
Fagets indhold
Ideen med faget forretningsforståelse og økonomi på HD studiet i Regnskab & Økonomistyring er, at skabe et kvalitativt systematisk analytisk grundlag for evaluering af virksomheders og branchers indtjeningspotentiale og forretningsrisici. Virksomhedens økonomiske værdiskabelse og forretningsrisici antages at hænger sammen med dens positionering i markedet, dens udvikling af ressourcer og kompetencer samt dens koncern-, konkurrence- og vækstplaner. Endvidere hænger dette også sammen med dens tiltag til at gennemfører sine forretningsplaner.
En kvalitativ forretnings analyse af virksomhedens indtjeningspotentiale og forretningsrisici antages, at ligge forud for udarbejdelse af virksomheders budgetter og estimering af virksomheders fremtidige cash flow strømme. Tilsvarende antages disse forretningsmæssige analyser i samspil med bl.a. virksomheders eksterne regnskabsrapporter, at kunne fungere som grundlag for evaluering af virksomheders kreditværdighed, aktiekursudvikling samt af deres fortsatte drift og forretningsprocesser. Faget antages herved at have en relevans for både dem der udarbejder regnskaber og budgetter, for kreditgivere og aktieanalytikere samt for revisorer.
I faget ses først på en række grundbegreber såsom virksomheders mission, vision og strategi samt sondringen imellem strategi på koncern niveau og det enkelte forretnings område. I tilknytning hertil præsenteres en række overordnede perspektiver på virksomheden.
Dernæst præsenteres teknikker til analyse af virksomhedens omgivelser, interne forhold samt dens politiske kontekst. For omgivelserne ser vi på de overordnede erhvervsbetingelser, på selve branchen samt på virksomhedens nærmeste interessenter. For virksomheden ses på aktiviteter, ressourcer og kompetencer. Omkring den politiske kontekst ses på ’corporate governance’, CSR og interessent analyse.
Herefter ser vi på virksomhedens forretningsudvikling og her på udvikling af planer for, hvordan virksomhedens fremover skal konkurrerer samt på koncernledelsens overordnede opgaver, roller og styring af porteføljen af forretningsområder. Dette leder videre over i at se på virksomhedens vækstretning og vækstmetoder. Endelig kommer vi ind på virksomheders internationalisering og innovation. Denne del afrundes med en model for evaluering af virksomhedens planer for forretningsudvikling.
See course description in course catalogue