Course content
Faget bibringer dig den grundlæggende forståelse for organisationers økonomiske beslutninger og forretningsmæssige problemstillinger. Det sker ved, at du bibringes viden om de grundlæggende erhvervsøkonomiske teorier, modeller og metoder, som du efterfølgende bringer i anvendelse i praksisnære problemstillinger. Derved udvikler du grundlæggende kompetencer og forståelse for, hvordan virksomhederne kan anvende teorier, modeller og metoder i deres økonomiske analyser og dermed til at træffe økonomiske beslutninger i netop deres sammenhæng. Den viden og de kompetencer udvikles med et forretningsmæssigt perspektiv, der anerkender den bredere samfundsmæssige kontekst samt mulige dilemmaer og udfordringer. Fagets læringsforløb giver dig mulighed for i samarbejde med medstuderende at reflektere over for eksempel teorier og modellers forudsætninger og kritisk anvende dem i virksomhedsrelevante sammenhænge. Det gælder både i relation til egen virksomhed og i forbindelse med læring gennem relevante cases.
Indhold:
- Produktionsteori samt omkostningsteori og - estimation (Produktionsfunktioner og begreber på kort og lang sigt, Omkostningsfunktioner og begreber tilsvarende på kort og lang sigt, elasticiteter og herunder særligt outputelasticiteter, estimation)
- Efterspørgselsteori samt omsætningsteori og -estimation (Nyttefunktioner, Efterspørgselsfunktioner og begreber, Elasticiteter og herunder særligt pris-, krydspris- og indkomstelasticiteter, estimation)
- Markedsstrukturer og konkurrencestrategier (De centrale markedsformer med særlig vægt på monopolistisk konkurrence og oligopol)
- Prisstrategier og erhvervsøkonomiske modeller (Prisstrategier og mere komplekse modeller eksempelvis forenet produktion og prisdiskrimination)
- Introduktion til strategi
See course description in course catalogue