Course content
Dette fag sætter fokus på den kerneopgave i HRM, der drejer sig om måling, evaluering og ledelse af performance i organisationer. Faget diskuterer, hvordan performance information bliver en helt central brik både i skabelse og løsning af organisationers koordinations og motivationsproblemer. Undervisningen har til formål at udvikle de studerendes kompetencer i forhold til analyse og design af en række centrale elementer i performance management systemer og processer. De omfatter spørgsmål om 1) hvad er organisatorisk performance?, 2) hvordan kan det måles og evalueres?, 3) hvorfor og hvordan skaber performance information organisatorisk værdi?, og 4) hvordan indgår denne information i design af belønningssystemer, feedback processer og organisationens strategiske styring?
Faget tager afsæt i en organisationsøkonomisk teoretisering af fagområdet, men udbygger gradvist en tværdisciplinær analyseramme, der trækker på både økonomiske, sociologiske og psykologiske perspektiver. Herigennem udvikles et begrebsapparat, der kan bruges til at forstå den ’hårde’ såvel som den ’bløde’ del af PM og samtænke forskellige former for målinger og evalueringer, der alle har central betydning for, hvordan performance management folder sig ud i organisationer. For eksempel drejer diskussionen om måling sig ikke kun om måling af resultater, men også om kvalitative vurderinger af adfærd. Belønning er heller ikke alene et spørgsmål om bonus, men kan lige så vel dreje sig om forfremmelse, social anerkendelse, omdømme og medarbejderens arbejdsglæde.
See course description in course catalogue