At belønne eller ikke at belønne

En ny undersøgelse udarbejdet af YouGov for organisationen Lederne viser, at ledere ikke mener at gaver, bonus eller lønstigning er en motivationsfaktor

12/02/2013

Over 1.000 ledere blevet spurgt om, hvad de mener, der har stor betydning for deres medarbejderes motivation. Kun ni pct. af lederne svarer, at en belønning i form af en lønstigning eller gaver såsom biografbilletter eller middage til enkelte medarbejdere eller hele teamet har stor betydning for, hvor motiverede deres medarbejdere er.

Det er Niels Westergård-Nielsen, professor på Center for Corporate Governance (CBS), dog ikke helt enig i og køber ikke præmissen om, at løn og andre gaver ikke er en motivationsfaktor på arbejdspladsen. "Jeg har svært ved at forstå den tankegang, for hvis det virkelig var rigtigt, kunne man bare sætte lønnen ned. Vi ved, at hvis folk får en belønning for at gøre noget, så gør folk hellere det, end de gør noget andet", siger han.

Niels Westergård-Nielsen understreger dog, at belønningen lige så vel kan være andre goder end penge, såsom ros. "Belønningen behøver ikke være i form af penge. I Danmark betyder den høje skat på løn, at folk ikke er så vilde med løn, som de ellers ville være, og derfor er der f. eks. mange, der i stedet vælger at få mere fritid".


Niels Westergård-Nielsen

Uddrag fra artikel i "Jyllands-Posten", 1.  december  2013, karriere, side 10

The page was last edited by: Department of International Economics and Management // 12/17/2017