Gå til hovedindhold
Article

CBS får stor mil­li­onbe­vil­ling til at styr­ke sam­ar­bej­det med uni­ver­si­te­ter i Afri­ka

Et nyt ud­dan­nel­ses- og forsk­nings­sam­ar­bej­de mel­lem CBS og tre afri­kan­ske uni­ver­si­te­ter skal styr­ke kri­tisk tænk­ning, etisk en­tre­pre­nør­skab og an­svar­ligt le­der­skab på tværs af kon­ti­nen­ter

Author

Mar­ti­ne Men­gers

Hvert år krydser tusindvis af udenlandske studerende grænsen til Danmark for at opsøge ny viden, oplevelser og erfaringer. Men på trods af Afrikas store andel af verdens unge kommer kun få afrikanske studerende til Danmark som et led i deres uddannelse.

Det skal et nyt projekt på CBS være med til at ændre. CBS har netop modtaget 35,9 mio. kr. fra Udenrigsministeriets Knowledge and Innovation Programme til initiativet Africa, Business and Society, et flerårigt partnerskab med tre afrikanske universiteter.

Ifølge professor Lindsay Whitfield, som er faglig leder af projektet, er ambitionen at skabe et læringsmiljø, hvor studerende fra Afrika, Danmark og resten af verden mødes om globale problemstillinger.

”Vi ønsker at styrke kapaciteten blandt studerende og undervisere på alle fire universiteter, så de bliver bedre kritiske tænkere, etiske iværksættere og ansvarlige ledere, der kan navigere i en tid præget af geopolitisk usikkerhed, teknologiske forandringer, klimamæssige krav og stigende ulighed,” siger hun.

Hård konkurrence om millionerne

Projektet er et af blot fem, der blev udvalgt blandt 22 ansøgninger til Udenrigsministeriets uddannelsesprogram. Bevillingen skal styrke samarbejdet mellem CBS og University of Ghana Business School, University of Nairobi og University of Johannesburg.

Ansøgningen blev indsendt af CBS’ uddannelsesdekan og udarbejdet i samarbejde med en gruppe CBS-forskere, der arbejder i Afrika, Studienævnet for global business ogpolitik samt CBS International Office. Lindsay Whitfield, Lisa Ann Richey, Mogens Kamp Justesen, Stefano Ponte, Stine Jessen Haakonsson, Søren Jeppesen og Thilde Langevang er de fagligt ansvarlige fra CBS.

Partnerskabet omfatter blandt andet fælles undervisning, forskningsseminarer og nye uddannelsesformater. Formålet er at ruste kommende ledere og akademikere til bedre at forstå og håndtere globale kriser og omstillinger.

”Programmet giver os mulighed for at udvikle nye måder at undervise i business og samfund på. Det handler om at bringe studerende sammen, så de lærer at analysere komplekse problemer ud fra flere perspektiver,” fortæller Lindsay Whitfield.

Stipendier skal åbne døren for flere afrikanske studerende

Afrikanske økonomier og det globale syd spiller en stadig større rolle i internationale handelsstrømme, forsyningskæder, investeringer og globale politiske magtkampe. Det skal universiteterne afspejle, mener Stefano Ponte, en af projektets faglige ledere.

”Det er på tide at ændre den måde, vi underviser i det globale syd i business-sammenhænge. Afrikanske økonomier udvikler sig hurtigt, og de er allerede centrale for globale markeder. Det skal vores uddannelser forholde sig til. 

En væsentlig del af midlerne går derfor til stipendier, der skal dække studieafgifter, rejser og leveomkostninger for afrikanske studerende, som optages på CBS.

”Et mere mangfoldigt klasseværelse vil løfte undervisningen for alle. Når både det globale nord og det globale syd er repræsenteret, bliver analysen af globale problemstillinger som klima, teknologi og geopolitik markant stærkere,”  siger Lisa Ann Richey, studieleder for global business og politik.

Fak­ta om be­vil­lin­gen

CBS modtager 35,9 mio. kr. fra Udenrigsministeriets ’Knowledge and Innovation Programme’

Et af kun fem projekter, der fik støtte ud af 22 ansøgninger

Bevillingen administreres af Danida Fellowship Centre

Den formelle bevilling udstedes i starten af 2026, når finansloven er vedtaget

Projektet kan igangsættes umiddelbart derefter

Ansøgningen blev udarbejdet af CBS’ uddannelsesdekan i samarbejde med forskere, studienævnet for global business ogpolitik og International Office ved CBS

Bag pro­jek­tet står:

Lindsay Whitfield, Professor; Lisa Ann Richey, Professor (MSO), Mogens Kamp Justesen, Professor; Stefano Ponte, Professor; Stine Jessen Haakonsson, Lektor; Søren Jeppesen, Lektor; og Thilde Langevang, Lektor