lbjsi

Institut for Strategi og Innovation

Lars Bo
Jeppesen
Professor MSO


Kontor: KIL/14.A-2.82
Tel:
+4538152948
E-mail: lbj.si@cbs.dk
Foto
Præsentation

Lars Bo Jeppesen er Professor MSO ved Copenhagen Business School, hvor han har en stilling i Management of Innovation på Institut for Strategi og Innovation.

Lars er ekspert i innovation inden for samudvikling med brugere, crowd sourcing, crowd finansiering og teknologiplatforme. Hans forskning fokuserer på innovationsstyring og -strategi i den digitale økonomi med en særlig interesse i virksomheders evne til at få adgang til og udnytte ”eksterne” innovatørers potentiale og dets indflydelse på innovation og virksomhedens ydeevne.

Han har samarbejdet med forskellige førende virksomheder om innovationsstrategi og rådgivet regeringer i Europa og Asien om udvikling af innovationspolitikker. Sammen med professor Eric von Hippel (MIT) grundlagde Lars Danish User-Centered Innovation Lab, hvor han ledede et initiativ om best practice inden for innovation, der samlede akademiske forskere og førende virksomheder i projekter til at udvikle, teste og vurdere nye metoder og værktøjer til at fange “distribuerede” innovationer.

Lars er kandidat fra Københavns Universitet og modtog sin ph.d. fra Copenhagen Business School. Han har tidligere været lektor ved Bocconi University og gæsteforsker ved universiteter som Stanford University, MIT og NASA Tournament Lab ved Harvard University.

Hans arbejde er blevet offentliggjort i en række management-tidsskrifter, og det er blevet vist i medier lige fra Financial Times og Fast Company til Nature and Science.

 

Curriculum Vitae
Links
Link til denne hjemmeside
www.cbs.dk/staff/lbjsi
Udvalgte publikationer
  • Miric, M., Boudreau K., Jeppesen, LB. Profiting From Their Digital Innovation. Research Policy. Forthcoming
  • Dahlander L., Jeppesen LB. Piezunka, H., Organizing Search Using Crowds, Research in the Sociology of Organizations, Forthcoming. 
  • Boudreau, K. Jeppesen LB., Unpaid Crowd Complementors:  The Platform Network Effect Mirage. Strategic Management Journal, Vol. 36, No. 12, 2014, p. 1761–1777
  • Jeppesen, L.B. and Lakhani, K.R., (2010) Marginality and Problem Solving Effectiveness in Broadcast Search, Organization Science, 21 (5) 1016-1033.
  • Jeppesen, L.B. and Laursen K., (2009) The Role of Lead users in Knowledge Sharing, Research Policy, Vol 38 (10), 1582-1589
  • Lakhani, Karim R., and Lars Bo Jeppesen. Getting Unusual Suspects to Solve R&D Puzzles. Forethought. Harvard Business Review 85, no. 5 (May 2007).
  • Jeppesen, L.B. and Frederiksen, L., (2006) Why do users contribute to firm-hosted user communities? The case of computer-controlled music instruments. Organization Science. Vol 17 (1), 45-64.
  • Jeppesen, L.B. (2005) User Toolkits for Innovation: Consumers Support Each Other. Journal of Product Innovation Management.  (22): 347–362.
  • Jeppesen, L.B. and Molin, M.J., (2003) Consumers as Co-developers: Learning and Innovation Outside the Firm. Technology Analysis & Strategic Management 15 (3) 363-84. 
Publikationer sorteret efter:
2019
Linus Dahlander; Lars Bo Jeppesen; Henning Piezunka / How Organizations Manage Crowds : Define, Broadcast, Attract, and Select.
I: Managing Inter-organizational Collaborations: Process Views. . red. /Jörg Sydow; Hans Berends. Bingley : Emerald Group Publishing 2019, s. 239-270 (Research in the Sociology of Organizations, Vol. 64)
Bidrag til bog/antologi > peer review
Milan Miric; Kevin J. Boudreau; Lars Bo Jeppesen / Protecting Their Digital Assets : The Use of Formal & Informal Appropriability Strategies by App Developers.
I: Research Policy, Vol. 48, Nr. 8, 10.2019
Tidsskriftartikel > peer review
2018
Kevin J. Boudreau; Lars Bo Jeppesen; Milan Miric / Digital “Mash-ups,” Patents, and Copyright
Paper presented at DRUID18 Conference, 2018
Paper > peer review
2017
Kevin J. Boudreau; Lars Bo Jeppesen; Toke Reichstein; Francesco Rullani / Entrepreneurial Crowdfunding without Private Claims
: SSRN: Social Science Research Network 2017, 41 s. (Harvard Business School Strategy Unit Working Paper, Nr. 16-038)
Working paper
2015
Kevin J. Boudreau; Lars Bo Jeppesen; Toke Reichstein; Francesco Rullani / Crowdfunding as 'Donations' : Theory & Evidence.
Boston : Harvard Business School 2015, 37 s. (Harvard Business School Working Paper, Nr. 16-038)
Working paper
2014
Kevin J. Boudreau; Lars Bo Jeppesen / Unpaid Crowd Complementors : The Platform Network Effect Mirage.
I: Strategic Management Journal, Vol. 36, Nr. 12, 2014, s. 1761–1777
Tidsskriftartikel > peer review
2010
Lars Bo Jeppesen; Karim Lakhani / Marginality and Problem-Solving Effectiveness in Broadcast Search
I: Organization Science, Vol. 21, Nr. 5, 2010, s. 1016-1033
Tidsskriftartikel > peer review
2009
Lars Bo Jeppesen; Keld Laursen / The Role of Lead Users in Knowledge Sharing
I: Research Policy, Vol. 38, Nr. 10, 2009, s. 1582-1589
Tidsskriftartikel > peer review
2007
Julie Vig Albertsen; Lars Bo Jeppesen; Dennis Roy Hansen; Mads Frederiksen; Mikkel Andreas Thomassen / Brugerbehov og brugerdreven innovation i byggeriet : En statusrapport.
København : Erhvervs- og Byggestyrelsen 2007, 76 s.
Rapport
Lars Bo Jeppesen; Keld Laursen / Lead Users as Facilitators of Knowledge Sharing in a Community Setting
Frederiksberg : DRUID - Danish Research Unit for Industrial Dynamics 2007, 24 s. (DRUID Working Paper, Nr. 07-24)
Working paper
Flere resultater ...(i alt 25 )