adlimarktg

Institut for Afsætningsøkonomi

  • Center for Tourism and Culture Management (TCM)
Adam
Lindgreen
Institutleder
,
Professor, PhD


Kontor: SOL/C3.05
Tel:
+4538152111
E-mail: adli.marktg@cbs.dk
Præsentation

Efter eksamen som akademiingeniør i kemi afsluttede Adam Lindgreen eksamen som civilingeniør i fødevarevidenskab og –teknologi på Danmarks tekniske Universitet. Han studerede da kemi og fysik på Københavns Universitet, hvorefter han underviste i gymnasiet (kemi, matematik og naturvidenskab) på Herlufsholm og Sorø Akademi. Han afsluttede efterfølgende en MBA på University of Leicester. Adam Lindgreen modtog sin Ph.d. i marketing fra Cranfield University. Hans første akademiske stillinger var på Université catholique de Louvain og Eindhoven technische Universiteit. Hans første stilling som professor var i afsætningsøkonomi på Hull University’s Business School (2007-2010); senere var han professor—også i afsætningsøkonomi—på Birmingham University’s Business School (2010), hvor han også var instituttet for afsætningsøkonomi og strategi’s forskningsdirektør. Derefter udnævntes Adam Lindgreen til professor i afsætningsøkonomi på University of Cardiff’s Business School (2011-2016), hvor instituttet under hans ledelse blev rangeret først blandt alle afsætningsøkonomiske institutter i Australien, Canada, New Zealand, Storbritannien og USA baseret på hg indeks for ’senior faculty members’. Siden 2016 har Adam Lindgreen været professor i afsætningsøkonomi på Copenhagen Business School og leder af Institut for Afsætningsøkonomi.

Adam Lindgreen har været ‘visiting professor’ (eller lignende) ved en række universiteter, herunder Auckland University, Auckland University of Technology, BEM Bordeaux Management School, Bradford University’s Business School, Georgia State University, Groupe HEC, Harper Adams University College, IESEG School of Management, Melbourne University, Monash University, RMIT University, University of Lincoln’s Business School og University of Northumbria’s Business School.

Siden 2017 har Adam Lindgreen været medlem af Academic Journal Guide’s (AJG) videnskabelige komité inden for afsætningsøkonomi. Siden 2016 har han været medlem af New Zealand Food Safety Science and Research Center’s International Scientific Advisory Panel.

Professor Lindgreens forskningsinteresser omfatter business-to-business marketing, corporate social responsibility og relationsmarkedsføring. Hans publikationer er trykt i Business Horizons, California Management Review, Industrial Marketing Management, International Journal of Management Reviews, Journal of Advertising, Journal of Business Ethics, European Journal of Marketing, Journal of Business og Industrial Marketing, Journal of Marketing Management, Journal of Marketing of Science, Journal of Product Innovation Management, Journal of World Business, Psychology & Marketing og endelig Supply Chain Management: An International Journal.
Hans seneste bøger omfatter A Stakeholder Approach to Corporate Social Responsibility (2012, med Kotler, Maon, Vanhamme) og Sustainable Value Chain Management (2013, med Maon, Sen, Vanhamme). Andre bøger omfatter A Stakeholder Approach to Managing Food (2017), Managing Market Relationships (2008), Market Orientation (2010), Memorable Customer Experiences (2009), The Crisis of Food Brands (2009) og The New Cultures of Foods (2009).

Adam Lindgreen modtog ”Outstanding Article 2005” fra Industrial Marketing Management og var ’runner-up’ til samme pris i 2006. Han sidder i flere tidsskrifters redaktionskomiteer og er medredaktør af Industrial Marketing Management og var tidligere redaktør af Journal of Business Ethics’ sektion om corporate social responsibility. Adam Lindgreen er blevet tildelt dekanens Award for Excellence in Executive Education på Cardiff University’s Business School.

I sin fritid har Adam Lindgreen opdaget og udgravet bosættelser fra stenalderen i Danmark, herunder en bosættelse i Udstolpe og den eneste store køkkenmødding—Sparregård—i det sydøstlige Danmark. På grund af dens betydning blev køkkenmøddingen senere udgravet af Nationalmuseet og derefter beskyttet som et historisk monument for eftertiden. Han er også en ivrig slægtsforsker, der har sporet sin familie tilbage til ca. 1390 og har udgivet syv bøger og adskillige videnskabelige artikler (Personalhistorisk Tidsskrift, The Genealogist, Slægt og Data) omhandlende metodiske problemstillinger inden for slægtsforskning, større populationsundersøgelser og endelig specifikke familielinjer.

Primære forskningsområder

Corporate social responsibility

Relationship marketing

Link til denne hjemmeside
www.cbs.dk/staff/adlimarktg
Udvalgte publikationer
2013
Adam Lindgreen; Joelle Vanhamme; Erik M van Raaij; Wesley J. Johnston / Go Configure : The Mix of Purchasing Practices to Choose for Your Supply Base.
In: California Management Review, Vol. 55, No. 2, 2013, p. 72-96
Journal article
 
2012
Adam Lindgreen (Editor) ; Philip Kotler (Editor) ; Joelle Vanhamme (Editor) ; François Maon (Editor) / A Stakeholder Approach to Corporate Social Responsibility : Pressures, Conflicts, Reconciliation.
Farnham : Gower Publishing Ltd 2012, 418 p.
Anthology (ISBN 978-1-4094-1839-9)
 
Christine Vallaster; Adam Lindgreen; François Maon / Strategically Leveraging Corporate Social Responsibility : A Corporate Branding Perspective.
In: California Management Review, Vol. 54, No. 3, 2012, p. 34-60
Journal article
 
2006
Adam Lindgreen; Roger Palmer; Joelle Vanhamme / A Relationship-Management Assessment Tool : Questioning, Identifying, and Prioritizing Critical Aspects of Customer Relationships.
In: Industrial Marketing Management, Vol. 35, No. 1, 2006, p. 57–71
Journal article
 
2005
Adam Lindgreen; finn Wynstra / Value in Business Markets : What do We Know? Where are We Going?
In: Industrial Marketing Management, Vol. 34, No. 7. 2005, p. 732-748
Journal article
Publikationer sorteret efter:
2019
Aybars Tuncdogan; Adam Lindgreen; Henk W. Volberda; Frans van den Bosch / A Brief Look at the Strategic Renewal Literature
I: Strategic Renewal: Core Concepts, Antecedents, and Micro Foundations. . red. /Aybars Tuncdogan; Adam Lindgreen; Henk W. Volberda; Frans van den Bosch. Abingdon : Routledge 2019, s. 3-18 (Routledge Studies in Innovation, Organizations and Technology)
Bidrag til bog/antologi > peer review
Helen Borland (Redaktør) ; Adam Lindgreen (Redaktør) ; François Maon (Redaktør) ; Joelle Vanhamme (Redaktør) ; Véronqiue Ambrosini (Redaktør) ; Beatriz Palacios Florencio (Redaktør) / Business Strategies for Sustainability
Abingdon : Routledge 2019, 423 s.
Antologi > peer review
Jay Joseph; Marc Orlitzky; Bruce Gurd; Helen Borland; Adam Lindgreen / Can Business‐oriented Managers Be Effective Leaders for Corporate Sustainability? : A Study of Integrative and Instrumental Logics.
I: Business Strategy and the Environment, Vol. 28, Nr. 2, 2.2019, s. 339-352
Tidsskriftartikel > peer review
Adriana Campelo (Redaktør) ; Laura Reynolds (Redaktør) ; Adam Lindgreen (Redaktør) ; Michael Beverland (Redaktør) / Cultural Heritage
Abingdon : Routledge 2019, 242 s.
Antologi > peer review
Adam Lindgreen (Redaktør) ; François Maon (Redaktør) ; Joelle Vanhamme (Redaktør) ; Beatriz Palacios Florencio (Redaktør) ; Christine Vallaster (Redaktør) ; Carolyn Strong (Redaktør) / Engaging with Stakeholders : A Relational Perspective on Responsible Business.
Abingdon : Routledge 2019, 370 s.
Antologi > peer review
Adam Lindgreen; C. Anthony Di Benedetto; Camilla Verdich; Joelle Vanhamme; Vinod Venkatraman; Steven Pattinson; Ann Højbjerg Clarke; Zaheer Khan / How to Write Really Good Research Funding Applications
I: Industrial Marketing Management, Vol. 77, 2.2019, s. 232-239
Tidsskriftartikel
Adam Lindgreen (Redaktør) ; Christine Vallaster (Redaktør) ; Shumaila Yousafzai (Redaktør) ; Bernhard Hirsch (Redaktør) / Measuring and Controlling Sustainability : Spanning Theory and Practice.
Abingdon : Routledge 2019, 293 s.
Antologi > peer review
Adam Lindgreen (Redaktør) ; Nicole Koenig-Lewis (Redaktør) ; Martin Kitchener (Redaktør) ; John D. Brewer (Redaktør) ; Mark H. Moore (Redaktør) ; Timo Meynhardt (Redaktør) / Public Value : Deepening, Enriching, and Broadening the Theory and Practice.
Abingdon : Routledge 2019, 378 s.
Antologi > peer review
Christine Vallaster; François Maon; Adam Lindgreen; Joëlle Vanhamme / Serving Multiple Masters : The Role of Micro-foundations of Dynamic Capabilities in Addressing Tensions in For-profit Hybrid Organizations.
I: Organization Studies, 24.6.2019
Tidsskriftartikel > peer review
Aybars Tuncdogan (Redaktør) ; Adam Lindgreen (Redaktør) ; Henk W. Volberda (Redaktør) ; Frans van den Bosch (Redaktør) / Strategic Renewal : Core Concepts, Antecedents, and Micro Foundations.
Abingdon : Routledge 2019, 448 s. (Routledge Studies in Innovation, Organizations and Technology)
Antologi > peer review
Flere resultater ...(i alt 87 )